maar ook voor werkgelegenheid. De Antwerpse dokken naderen onze gemeentegrens, daar moe ten wij ook van kunnen profiteren. Maar het gaat niet alleen om werk. Als een ziekenhuisfusie er voor zorgt dat de specialisten straks in Goes zit ten, moeten wij terechtkunnen in Gent en Ant werpen." De werkgelegenheid staat toch al onder druk in Hulst, omdat belangrijke werkgevers met tegenslagen te maken hebben. Postorderbedrijf Neckermann is door de ongelijke strijd met de internetbedrijven in de rode cijfers geraakt en schrapt honderd van zijn achthonderd arbeidsplaatsen. Bij meubelgigant Morres, waar in 2001 nog 580 man werkte, verdwenen dit jaar weer 22 banen. Er zijn er nog ongeveer 400 over. De gemeente Hulst heeft een Belgische 'jobhun- ter' ingehuurd die uitkeringsgerechtigden in het Vlaamse buurland aan werk moet helpen. In het kader van het project 'Open Grens' gaat de Bel gische banenjager een bemiddelingstraject uitzet ten voor 25 werklozen. Het CW1 in Terneuzen zoekt ondertussen op verzoek van het havenbe drijf Antwerpen naar 'nautisch technisch perso neel' dat op de Belgische banenmarkt moeilijk te vinden is. De gemeente Sluis houdt ook niet van half werk: grote problemen pakje aan met grote oplossin gen. En projectontwikkelaars helpen daar graag een handje bij. De eerste versie van Sluis aan Zee sneuvelde driejaar geleden uiteindelijk op een provinciaal 'njet' omdat het tot leven wekken van de dode zeearm het Zwin, en vooral de geplande villa's en jachthaven voor 400 schepen, in strijd waren met de vogel- en habitatrichtlijn. Nu de kuststrook op de schop moet in het kader van de kustversterking - de kust van Cadzand-bad tot Breskens is door Rijkswaterstaat aangemerkt als 'zwakke schakel' die niet bestand is tegen een 'eens-in-de-4000 jaar superstorm' - zagen het nieuwe gemeentebestuur en de projectontwikke laar hun kans schoon en presenteerden zij een iets afgeslankte versie van Sluis aan Zee. Met projectontwikkelaar Fundex uit Zeebrugge is inmiddels een initiatiefovereenkomst getekend. De - Belgische - planontwerper mikt op Vlaamse kopers en klanten voor de geplande vierhonderd villa's met 'private oevers' en honderd apparte menten. Langs de nieuwe zeearm komt ook een golfbaan en in de oude stad Sluis een jachthaven met vijftig ligplaatsen. Of het nu Sluis aan Zee wordt of een bescheidener Sluis aan het Water, volgens de nieuw aangetreden (en inmiddels weer vertrokken) Sluise wethouder Adri Rosendaal ziet het er wel naar uit dat de plannen gerealiseerd gaan worden. "Al duurt het nog wel een jaar of tien voor de huizen worden opgeleverd." De gemeente Sluis probeerde het tij ook te keren door in te zetten op innovatie. Met anderhalf miljoen euro provinciegeld werd door het vorige college van B en W een Technopark ingericht in de voormalige Landbouw Praktijkschool in Schoondijke. Volgens Rosendaal is het Techno park wellicht te hoog gegrepen. "Voorwaarde is dat het om innovatieve bedrijven gaat. Ik heb geprobeerd de toelatingseisen te versoepelen, ook al omdat naastgelegen grond is aangekocht voor uitbreiding - voor een forse prijs -, maar dat stuit op bezwaren van de provincie. Ik maak me zorgen om de achterblijvende ontwikkeling van het terrein. Hydrovision telt enkele tientallen werknemers, maar dat was een bestaand bedrijf dat van een ander terrein naar het Technopark is verhuisd. Speedheat doet in vloerverwarming en heeft misschien vijf man in dienst. Verder staan er wel wat bedrijfjes ingeschreven maar die ont plooien nauwelijks bedrijvigheid." De gemeente gaf Emergya Windtechnologie BV (EWT) in maart 2004 een achtergestelde lening van 200 duizend euro. EWT zou goed zijn voor vijftien arbeids plaatsen op het Technopark en 25 bij de toeleve ranciers. "Maar voorlopig is er alleen een kan toortje op het terrein", aldus Rosendaal. "Ze schijnen de productie naar India te hebben uitbe steed, daar hebben we hier weinig aan." Energie bedrijf Delta richt op het Technopark een proef veld op voor vijftien kleine windmolens - zonder EWT. Beter gaat het met het bedrijventerrein de Vlaschaard bij Eede. "Dat terrein ligt vlak bij de grens en dicht bij de expresweg, de autoweg van Zeebrugge naar Gent en Antwerpen. Die ontslui ting is erg belangrijk. Het zijn dan ook meest Belgische bedrijven die daar een plek vinden." De foto's bij dit artikel zijn van Ludo Goossens. 154 Westerscheldetunnel

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 8