Westerscheldetunnel van levensader naar afvoerbuis Peter Lievense Eindredacteur Digitaal Bestuur De Westerscheldetunnel zou Zeeuws-Vlaanderen een nieuwe renaissance brengen. Vijfduizend banen erbij, voorspelden de deskundigen. Ruim drie jaar na de opening blijkt de beoogde levensader vooral een afvoerbuis waardoor bedrijven en overheden verdwijnen. De Zeeuws- Vlaamse bestuurders kijken nu meer dan ooit naar België. In de laatste twee jaar voor de opening van de tun nel in maart 2003, was de overspannen verwach ting goed merkbaar in de vastgoedsector, zegt makelaar Smolders. "Handelaren klopten al aan de deur voordat een woning te koop stond. De prijzen stegen tot twintig procent per jaar. Terneuzen zou gaan 'boomen'. Daar kwam niets van terecht en sinds de opening van de tunnel dalen de prijzen in Terneuzen met een procent per jaar." Zeeuws-Vlaanderen had al jaren econo mische tegenwind. Onder andere bedrijfssluitin gen van bijvoorbeeld Philips Lighting en de cokesfabriek in Sluiskil maakten dat de werkgele genheid tussen 1996 en 2003 in Terneuzen met 0,7 procent terugliep. Dat lijkt weinig, maar in diezelfde periode groeide de werkgelegenheid landelijk gezien met 17 procent. De Gentse professor Allaert en het Nederlands Eco nomisch Instituut keken in 2000 in opdracht van het Terneuzense gemeentebestuur in de glazen bol en zagen dat de tunnel een nieuwe renais sance zou brengen die op termijn wel 5500 nieuwe banen kon opleveren. En ook het provin ciebestuur, dat gedurende een halve eeuw steeds opnieuw in Den Haag had gevraagd om een vaste oeververbinding om Zeeuws-Vlaanderen 'te verlossen uit zijn isolement', zag niets dan goeds uit de tunnel komen. Nu, bijna vier jaar verder, lijkt er vooral veel door de tunnel te verdwijnen. De douane en het UWV gingen al, evenals de verkeerspolitie en een deel van de marechaussee. Maar ook de bank, de ver zekeraar, de auto-dealer, de projectontwikkelaar en het communicatiebedrijf. Rijkswaterstaat reor ganiseerde en hevelde de afdeling 'droog' over naar Goes. De Grontmij sluit de vestiging in Terneuzen en verhuist met honderd man naar een nieuw kantoor in Middelburg. De Kamer van Koophandel en het CW1 laten alleen een balie achter in Terneuzen. En natuurlijk zetelt de NV Westerscheldetunnel zelf ook aan de overkant. Makelaar De Putter wordt er somber van: "Steeds als organisaties besluiten vestigingen te gaan samenvoegen valt de keuze op de overkant. En bedrijven trekken naar Zuid-Beveland en Walcheren omdat ze daar centraal zitten en je er nu toch in een half uurtje bent." Zijn eigen broer verhuisde zijn architectenbureau naar Goes. Zeeuws-Vlaanderen is met 147 inwoners per vierkan te kilometer de dunst bevolkte regio van het land. Bovendien is het de meest vergrijsde streek: bijna 20 procent van de 107 duizend inwoners is ouder dan 65. Teamcoördinator Ronald de Back van het CW1 in Terneuzen ziet de werkgelegen heid wegtrekken, maar hij heeft geen harde cij fers. "De werkloosheid neemt niet direct toe: die mensen gaan tenslotte aan de overkant werken. Dat betekent wel dat er hier geen nieuwe vacatu res meer bijkomen, en Zeeuws-Vlaanderen heeft al een eenzijdige en dus kwetsbare arbeidsmarkt." Driekwart van de omzet van zes miljard euro van de bedrijven in de gemeente Terneuzen komt voor rekening van de industrie, met name che miereus Dow Chemical, die goed is voor een kwart van de werkgelegenheid. "Behalve vergrij zing hebben we hier ontgroening; jongeren trek ken weg om te studeren omdat hier alleen een ROC is, en ze komen niet terug omdat er hier geen banen zijn op hbo- of universitair niveau," constateert De Back. "De Grontmij sluit de vesti ging in Terneuzen en bouwt een nieuw kantoor in Middelburg," zegt Grontmij-teamleider Anton Janssen. "Dicht bij het nieuwe kantoor van grote klant Rijkswaterstaat. Grontmij wil maar één kan toor per provincie en de keuze valt dan op het centraal gelegen Middelburg. Honderd man ver huist er mee. Maar die blijven voorlopig allemaal hier wonen. De extra reistijd is een half uurtje." Als rechtgeaarde Zeeuws-Vlaming heeft Janssen daar gemengde gevoelens bij. "De tunnel zou 150 Westerscheldetunnel

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 4