Toen vervolgde het konvooi zijn weg en even voor boei NF 9 werd bevel gegeven over te gaan op een maximumsnelheid van zeven mijl per uur; dit met het oog op de aanwezigheid van akoestische mijnen. Het was ongeveer 12.00 uur, toen er plotse ling een enorme explosie plaatsvond. De Goldshell was getroffen, waarschijnlijk door een torpedo. Ze ven bemanningsleden sprongen vanaf het achter schip in de vuurvrije zone overboord en werden door een Engels schip, met loods Lefère aan boord, opgepikt. Alle andere opvarenden van de Goldshell die zich in de midscheeps bevonden, onder wie ook loods Lerooy, kwamen in de vlammen om. De Nederlandse loods Cees van Baaren beloodste de Amerikaanse liberty Sampa. Het schip behoorde tot een uitgaand konvooi, dat op 27 februari 1945 om ongeveer vijf uur in de ochtend, zo'n tien mijl benoorden Oostende, werd aangevallen. Vermoede lijk werd de Sampa getroffen door een torpedo. Door het geweld waarmee dit gebeurde, stortte de mast met getopte laadbomen op de brug', waarbij loods Van Baaren werd getroffen. Hij raakte aan het hoofd gewond en overleed binnen een uur. On middellijk werd hulp verleend door een toesnel lende torpedojager, die met gewonden en slacht offers koers zette naar Chatham. Voor Cees van Baaren was het helaas te laat. Hij werd op 5 maart 1945 met militaire eer begraven op het kerkhof te Gillingham nabij Chatham. Mijnengevaar en aanvallen door vliegtuigen en onderzeeërs maakten het konvooivaren tussen En geland en Antwerpen tot een zeer riskante onder neming. Tot slot Met welk een terughoudendheid en onverklaarbare schroom is gesproken over het oorlogsverleden van het Loodswezen. Men krijgt de indruk dat deze periode eerder als ballast dan als historieg'oed wordt beschouwd; dat het een geschiedenis betreft met gevoeligheden en pijnlijke herinneringen waarmee we beter niet te diepgaand bezig moeten zijn. Ook in de Zeeuwse geschriften over die periode wordt de loods niet genoemd. Middenjaren zestig van de vorige eeuw was er een Engels gezagvoerder van een Bluefunnelliner die de Schelde The most tricky river in the world noemde. Hij doelde met deze kwalificatie op onder De loodsensociëteit op de Vlissingse boulevard, eind 1944. Foto Dert, Vlissingen. De konvooivaart op Antwerpen 49

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 11