16.2 Ontwerp voor een prent van de Zeeslag bij Doggersbank. Pen en penseel in grijs op papier, 51,5 x 73 cm., ongesigneerd, Nederlands Scheepvaartmuseum, Amsterdam 1997.4009 (Collectie Vaderlandsch Fonds ter Aanmoediging van 's Lands Zeedienst). daarvan op een rede.'2 Op een groot stuk van ver schillende snauwschepen van de Middelburgsche Commercie Compagnie in het bezit van de ge meente Middelburg, liggen de schepen keurig op een rij, zonder dat er sprake is van enig verband of interactie tussen de schepen. De opdrachtgever zal het zo gewild hebben: alle schepen goed herken baar. In de loop der tijd ontwikkelde Hoog'erheyden een wat subtielere methode voor het weergeven van schepen op een rede, volgens een vast stra mien. Centraal staat meestal een schip en profil. Er omheen liggen andere schepen, op de spiegel ge zien onder een hoek van 45 graden. Op deze twee posities maakte Hoog'erheyden nauwelijks variaties. Behalve de compositie herhaalde Hoogerheyden ook delen van de voorstelling, meestal schepen, op andere schilderijen.13 In zijn laatste jaren worden de composities los ser en de schilderijen verhalender. Voorbeelden hiervan zijn onder meer twee schilderijen van de Britse vloot op de rede van Den Helder in 1799.14 Het hoogtepunt van die ontwikkeling vormen de schilderijen die zijn gewijd aan de vloot die de Ba taafse Republiek in 1804 in gereedheid bracht als ondersteuning voor Napoleons ambities om de Britse eilanden aan te vallen. In Vlissingen werd daartoe een eskader - de 'De Bataafse Flottille' - bijeengebracht, onder bevel van schout-bij-nacht Carel Hendrik VerHuell (1764-1845). Hoogerheyden heeft op een van zijn beste werken, 'De Secrete Macht in de haven van Vlissingen', een goed beeld gegeven van de omvang van deze scheepsmacht, waarvan de masten keurig in het gelid lijken te staan.'5 Het schilderij ontleent zijn kwaliteit aan het contrast tussen die mathematische mastenreeks en de levendige voorgrond. Op de kades bevinden zich tal van soldaten, zeelieden en burgers, bezig met allerlei activiteiten. (Zie de illustratie op blz. 58.) De prenten Op zijn schilderijen toont Hoogerheyden zich een zorgvuldig chroniqueur van het zeewezen van zijn tijd. Niet altijd is sprake van een bijzondere ge beurtenis als een landing of een gevecht, maar de meeste werken zijn toch terug te voeren op een specifieke gebeurtenis, zoals de aankomst of het vertrek van een eskader. De rol van verslaglegger is bij Hoogerheyden nog sterker in het grafische werk waaraan hij meewerkte. Hij maakte ontwerpteke ningen die door graveurs op een koperplaat werden Engel Hoogerheyden 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 15