OJ>GJSntiAAGJSX^, JJXC&V.ZJïATJjV^IIÜÜ&rrjVZ CJ5BQQJUB^'ftmm&WILl&WCAKffl^&JXJ}lLTfCJL\M0SA,.vfA:\7JKl\\-^J&l'j'3tÉR\%,K7i3:
jb^iisksoxtkhzki»: y.gts booxj.n:-:UopGjiEin pk.n Heers j's.-.c v-.:< On anw, >..s Nassau aï.s Kkkstj: £»ki.e vax PkoviM-ii: ZeeLa^»
tfflfwavi
ni.nid. E. Jïumu:*
::..v;::™' t.
De verovering van de Franse brik La Sainte Lucie op de Schelde, 20 maart 1793. Gravure op papier, 32 x 44,5 cm., naar tekening
E. Hoogerheyden, door G. Kisten 1794, Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata 111-275.
Kitsen moest uiterlijk 15 september 1794 de teke
ning' van Hoogerheyden 'eigenhandig in de Engel-
sche manier [in aquatint] in het koper pointeeren".
Hij ontving hiervoor 375 gulden. Wel zou Hooger
heyden hem assisteren met het aanbrengen van de
tuigage. Een aparte lettergraveur zou de tekst gra
veren. Kitsen diende vervolgens tweeduizend af
drukken te maken, hij mocht er geen achterhouden
en zelf in omloop brengen. Ook mocht de tekening
van Hoogerheyden niet worden gekopieerd. Indien
Kitsen zich niet aan de afspraken zou houden, zou
den hoge boetes volgen.
In totaal zijn achttien prenten naar ontwerp
van Hoogerheyden bekend. Daaronder zijn twee se
ries van vier prenten die een actuele gebeurtenis
weergeven: de reeks die is gewijd aan de onder
gang van het retourschip Woestduin in 1779 en de
zeeslag bij Dog'gersbank in 1781. Van die laatste
serie zijn drie tekeningen bewaard gebleven die be
schouwd worden als Hoogerheydens ontwerpen.20
Ze hebben in elk geval hetzelfde formaat als de
prenten, maar ze vertonen geen sporen van het
overbrengen van de tekening op de koperplaat. Het
zijn tekeningen in inkt, net zoals Sallieth die graag
wilde hebben van de schilderijen van Radermacher.
Ze lijken qua tekentechniek (pen en penseel in
zwart) en grootte op een drietal tekeningen van de
expeditie van Van Braam naar Malakka.21 Mogelijk
had Hoogerheyden ook het plan om die als prent-
serie uit te geven.
De prenten naar ontwerpen van Hoogerheyden
verschillen qua opzet niet wezenlijk van zijn
schilderijen. Ook hier zijn de schepen correct weer
gegeven en is de compositie evenwichtig, maar
schematisch. Dat de kwaliteit van de prent sterk
afhankelijk was van de graveur is te zien op Hoo
gerheydens prent van de verovering van de Franse
brik La Sainte Luciezijn laatste. De naïeve weer
gave van lucht en water doen vermoeden dat
Hoogerheydens ontwerp heel wat beter was dan de
gedrukte uitvoering' door graveur Govert Kitsen,
een leerling van Sallieth.
56
Engel Hoogerheyden