OJ>GJSntiAAGJSX^, JJXC&V.ZJïATJjV^IIÜÜ&rrjVZ CJ5BQQJUB^'ftmm&WILl&WCAKffl^&JXJ}lLTfCJL\M0SA,.vfA:\7JKl\\-^J&l'j'3tÉR\%,K7i3: jb^iisksoxtkhzki»: y.gts booxj.n:-:UopGjiEin pk.n Heers j's.-.c v-.:< On anw, >..s Nassau aï.s Kkkstj: £»ki.e vax PkoviM-ii: ZeeLa^» tfflfwavi ni.nid. E. Jïumu:* ::..v;::™' t. De verovering van de Franse brik La Sainte Lucie op de Schelde, 20 maart 1793. Gravure op papier, 32 x 44,5 cm., naar tekening E. Hoogerheyden, door G. Kisten 1794, Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata 111-275. Kitsen moest uiterlijk 15 september 1794 de teke ning' van Hoogerheyden 'eigenhandig in de Engel- sche manier [in aquatint] in het koper pointeeren". Hij ontving hiervoor 375 gulden. Wel zou Hooger heyden hem assisteren met het aanbrengen van de tuigage. Een aparte lettergraveur zou de tekst gra veren. Kitsen diende vervolgens tweeduizend af drukken te maken, hij mocht er geen achterhouden en zelf in omloop brengen. Ook mocht de tekening van Hoogerheyden niet worden gekopieerd. Indien Kitsen zich niet aan de afspraken zou houden, zou den hoge boetes volgen. In totaal zijn achttien prenten naar ontwerp van Hoogerheyden bekend. Daaronder zijn twee se ries van vier prenten die een actuele gebeurtenis weergeven: de reeks die is gewijd aan de onder gang van het retourschip Woestduin in 1779 en de zeeslag bij Dog'gersbank in 1781. Van die laatste serie zijn drie tekeningen bewaard gebleven die be schouwd worden als Hoogerheydens ontwerpen.20 Ze hebben in elk geval hetzelfde formaat als de prenten, maar ze vertonen geen sporen van het overbrengen van de tekening op de koperplaat. Het zijn tekeningen in inkt, net zoals Sallieth die graag wilde hebben van de schilderijen van Radermacher. Ze lijken qua tekentechniek (pen en penseel in zwart) en grootte op een drietal tekeningen van de expeditie van Van Braam naar Malakka.21 Mogelijk had Hoogerheyden ook het plan om die als prent- serie uit te geven. De prenten naar ontwerpen van Hoogerheyden verschillen qua opzet niet wezenlijk van zijn schilderijen. Ook hier zijn de schepen correct weer gegeven en is de compositie evenwichtig, maar schematisch. Dat de kwaliteit van de prent sterk afhankelijk was van de graveur is te zien op Hoo gerheydens prent van de verovering van de Franse brik La Sainte Luciezijn laatste. De naïeve weer gave van lucht en water doen vermoeden dat Hoogerheydens ontwerp heel wat beter was dan de gedrukte uitvoering' door graveur Govert Kitsen, een leerling van Sallieth. 56 Engel Hoogerheyden

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 18