I eianaio havenkanaal en de haven en kaaien samenkwa men, grote schepen konden zwaaien. Mocht het af breken van de Steenen Beer en van de fundering van de suatiesluizen in en door de Steenen Beer moeilijkheden opleveren dan zou men in plaats daarvan enige huizen uit het blok ten westen van het bolwerk kunnen afbreken. In Veere zou het ka naal bij de Waiwijckse Poort via de Veerse Sluis in de haven van Veere uitkomen. Het in 1532 gegra ven havenkanaal moest even ten zuiden van de Slikpoort afgedamd worden. Schraver zegt dat dit havenkanaal niet alleen nodig was voor de commercie maar ook voor de ontlasting van de stadsriolen die alle in de binnen havens of kaaien loosden. Door de verlanding van de buiten- en binnenhavens konden deze niet meer behoorlijk doorgespoeld worden waardoor "den dampkring der stad reeds extraordinair geïnfec teerd is geworden."6 Op 10 juni 1809 viel het be sluit dat Middelburg van overheidswege financiële steun kreeg om binnen twee jaar een havenkanaal naar Veere te graven, een vierde deel van alle tou wen en kabels benodigd voor de nationale vloot door de Middelburgse lijnbaan te laten fabriceren en dat een vierde deel van het voor de scheeps bouw benodigde hout door de Middelburgse zaag molens geleverd zou worden. Door de landing van de Engelsen bij Breezand en de capitulatie van Middelburg op 31 juli 1809 kwam van al deze plannen niets terecht. Het stadsbestuur bracht ook bij Napoleon het gemis aan een goede haven ter sprake. Hoewel er geen toezeggingen volgden, werden er naderhand wel plannen gemaakt die door het vertrek van de Fransen in 1814 echter niet meer zijn uitgevoerd. De gedachte was om bij de havenmond een kolk- sluis aan te leggen die zowel aan de zijde van de Welzinge en het Kanaal van Arnemuiden als aan de kant van het havenkanaal met deuren afge sloten kon worden en kon dienen als spuikom. Nadeel van dit plan was dat sluizen bezwaarlijk voor de zeevaart zijn. Verder gaf het geen oplos sing voor de lozing van de riolen en het oppervlak tewater en de steeds verdere verlanding' van de Welzinge. Kaart waarop te zien zijn de drie ontwerpen voor de loop van het nieuw te graven havenkanaal van Middelburg. Getekend door I. Vos, circa 1815. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zei. 111., aanwinst 859. MIDDEL Genootschapsverzamelingen 63

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 25