I
eianaio
havenkanaal en de haven en kaaien samenkwa
men, grote schepen konden zwaaien. Mocht het af
breken van de Steenen Beer en van de fundering
van de suatiesluizen in en door de Steenen Beer
moeilijkheden opleveren dan zou men in plaats
daarvan enige huizen uit het blok ten westen van
het bolwerk kunnen afbreken. In Veere zou het ka
naal bij de Waiwijckse Poort via de Veerse Sluis in
de haven van Veere uitkomen. Het in 1532 gegra
ven havenkanaal moest even ten zuiden van de
Slikpoort afgedamd worden.
Schraver zegt dat dit havenkanaal niet alleen
nodig was voor de commercie maar ook voor de
ontlasting van de stadsriolen die alle in de binnen
havens of kaaien loosden. Door de verlanding van
de buiten- en binnenhavens konden deze niet meer
behoorlijk doorgespoeld worden waardoor "den
dampkring der stad reeds extraordinair geïnfec
teerd is geworden."6 Op 10 juni 1809 viel het be
sluit dat Middelburg van overheidswege financiële
steun kreeg om binnen twee jaar een havenkanaal
naar Veere te graven, een vierde deel van alle tou
wen en kabels benodigd voor de nationale vloot
door de Middelburgse lijnbaan te laten fabriceren
en dat een vierde deel van het voor de scheeps
bouw benodigde hout door de Middelburgse zaag
molens geleverd zou worden. Door de landing van
de Engelsen bij Breezand en de capitulatie van
Middelburg op 31 juli 1809 kwam van al deze
plannen niets terecht.
Het stadsbestuur bracht ook bij Napoleon het
gemis aan een goede haven ter sprake. Hoewel er
geen toezeggingen volgden, werden er naderhand
wel plannen gemaakt die door het vertrek van de
Fransen in 1814 echter niet meer zijn uitgevoerd.
De gedachte was om bij de havenmond een kolk-
sluis aan te leggen die zowel aan de zijde van de
Welzinge en het Kanaal van Arnemuiden als aan
de kant van het havenkanaal met deuren afge
sloten kon worden en kon dienen als spuikom.
Nadeel van dit plan was dat sluizen bezwaarlijk
voor de zeevaart zijn. Verder gaf het geen oplos
sing voor de lozing van de riolen en het oppervlak
tewater en de steeds verdere verlanding' van de
Welzinge.
Kaart waarop te zien zijn de drie ontwerpen voor de loop van het
nieuw te graven havenkanaal van Middelburg. Getekend door I.
Vos, circa 1815. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zei. 111.,
aanwinst 859.
MIDDEL
Genootschapsverzamelingen
63