de vorst een kerkdienst in de Nieuwe Kerk bij en maakte hij een tocht over Walcheren. Maandag be zocht hij het museum in de Latijnse Schoolstraat en 's middags vertrok hij naar Vlissingen. Een domper op de feestvreugde was dat het zwaar beladen fregat De Middelburg, ondanks extra inspanningen om de laatste drempels in het nieuwe kanaal voor de opening' te verwijderen, niet binnen kon varen. Dit schip, door de heren Van de Broecke, Luteyn en Schouten in Archangel aange kocht, was het eerste schip dat na 23 jaar weer vanuit Middelburg' naar China was uitgereed. Na een voorspoedige reis werd op 13 mei voor anker gegaan op de rede van Veere, wachtend op de ope ning van de haven van Middelburg. Het was de be doeling om achter het koninklijk jacht Middelburg binnen te varen. Helaas was dit, mede omdat het nog net geen springtij was, niet mogelijk. Om het schip wat lichter te maken werd een deel van de theelading overgebracht in drie beurtschepen. Op 11 augustus ondernam men een poging om binnen te varen vooral omdat de koning' toegezegd had, indien het schip nog' tijdens zijn verblijf in de stad mocht afmeren, het met een bezoek te vereren. Bij hoogwater en met behulp van zestien paarden lukte het bij de derde poging het schip over de eer ste ondiepte, de vroegere zeedijk, te krijgen en het schip onder het toeziend oog van duizenden men sen zonder oponthoud tot de oude havendijk bij Middelburg te trekken. Hier liep het weer vast. De kapitein zond zijn zoon met de grote sloep naar de stad om zijne majesteit op te halen. Helaas er was te veel tijd verstreken, zodat de koning' inmiddels naar Vlissingen was vertrokken. De volgende dag werd met behulp van de aannemer Van Asperen en zijn werkvolk De Middelburg vlotgetrokken, waarop het schip onder het lossen van het geschut onder grote belangstelling bij de Punt af meerde. Uit dankbaarheid en als hulde aan de koning werd ter herinnering aan de opening van het ka naal een obelisk op de kruising van Dwars- en Rouaanse Kaai opgericht. De eerste steen hiervoor werd gelegd op 24 augustus 1819, de verjaardag van de koning. Besluit Hoewel het havenkanaal geopend was, waren de geplande werkzaamheden nog niet geheel afge rond. Naast het verwijderen van de laatste obsta kels in het kanaal werd in 1818 nog aanbesteed het uitdiepen van de grachten en een deel van het Mo lenwater en het herstel van het dok. Ten behoeve van de stad Arnemuiden, de zaagmolens en de meestoven werd het Kanaal van Arnemuiden uitge diept en met een dijk die Walcheren met Nieuwland verbond afgesloten. In de dijk kwam een sas voor uitschuring van het kanaal.2' Bij het besluit een nieuw havenkanaal te gra ven was een van de doelstellingen een betere be heersing van het oppervlaktewater van Walcheren te verkrijgen. Hiertoe werd even buiten de Slijk- poort een nieuwe suatiesluis gebouwd waarvan de eerste steen op 25 maart 1819 werd gelegd. Deze sluis en de Dampoortse sluis loosden op het nieuwe havenkanaal. Door de afdamming van het oude ha venkanaal in 1829 bij Nieuwland verviel de Man- nezeese sluis, terwijl door de verlanding' van de Welzinge de Welzingse sluis buiten werking gesteld werd. Dit betekende dat het eiland slechts de be schikking had over drie afwateringssluizen, te Veere, buiten de Dampoort en buiten de Slijkpoort. Spoedig bleek dit, mede doordat ook het nieuwe havenkanaal last van verlanding kreeg, te weinig' te zijn en keerden de afwateringsproblemen terug.22 De verwachtingen over het nieuwe kanaal ten aanzien van de wederopbloei van Middelburgs wel varen waren hoog gespannen. Niet voor niets luidde het randschrift op de gedenkpenning' "Onder Zijne Schaduw Herleeft Mijne Welvaart". Maar on danks het feit dat "bij eene gunstige wind, de grootste schepen terstond uit de stad in zee kunnen vallen, en bij derzelver aankomst reeds de volgende of een der eerstkomende dagen, de stad binnenko men",23 herleefde de scheepvaart en daarmee de handel niet. Dit lag niet zozeer aan het kanaal als wel aan de veranderde omstandigheden. Het zwaartepunt van handel en scheepvaart bevond zich nu in Holland. Middelburg was zowel in be- 68 Genootschapsverzamelingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 30