p£ML
16.2
Er kwam een uitkijktoren in Terneuzen op de
villa van Van Wind van Merkensteyn. De Glen Usk
een oude raderboot, werd van de Engelsen overge
nomen en in de vluchthaven afgemeerd om dienst
te doen als logiesschip voor de loodsen. Voor ande
ren, soms hele gezinnen, moest logiesruimte worden
gezocht bij de burgerij. Hotel Ambassadeur deed
dienst als wacht en sociëteit. Autobussen moesten
worden gecharterd en reden tussen Oostende en
Terneuzen. Het lukte dankzij inzet en inventiviteit,
maar vooral in de overtuiging dat het een bijdrage
leverde tot de uiteindelijke geallieerde overwinning.
De eerste konvooien, bestaande uit twintig tot
dertig diepgaande schepen, waren onderweg. Het
Nederlandse loodsenkorps bestond toen uit twintig
rivierloodsen en 25 zeeloodsen.
Op 28 november 1944 hielden Engelse en Ame
rikaanse bevelhebbers van marine en landmacht
samen met de burgemeester en schepenen van Ant
werpen een ontvangst ter gelegenheid van de offi
ciële opening van hun haven voor de geallieerde
scheepvaart. Het eerste bevoorradingsschip dat be-
loodst en wel de bochtige en snelstromende
Schelde bevoer en trots afmeerde in de haven van
MIDDELBURG
FLUSHING
I Pilot s
1 OccWR£.'3./0,9J
(VARD'WAN)
.VOO KSCHIf»
vrtE*
W9AG ...-'--9*
:.W.R.G.JÖÏ«
'Fo«f
"AlAl50Nrt£DVe)
Hooge
Platen
-Sfho.W.R.G«»c fi.5.4
Kr-uLshoofd.
F'(5)Y 20**^-^
'XiWiél ingen, Stiuis
HoteRconjpicl
De posities en scheepsnamen van de wrakken in de
Wielingen in 1945 zijn weergegeven in de Britse kaart
nr. 1872 uit het jaar 1982, waaruit de eerste betonning
verwijderd is. Omwille van de duidelijkheid zijn de
talrijke wrakboeien weggelaten en slechts enige
NF-routeboeien geplaatst (NF North Foreland-route).
Oostburg
De konvooivaart op Antwerpen
45