mate beslist in een vijftal slagen op de Zeeuwse wateren: het beleg van Veere in mei 1572, de slag" bij Rammekens in juni 1572, de slag bij Lillo in fe bruari 1573, de slag bij Bergen op Zoom in januari 1574, en ten slotte het beleg van Zierikzee in het voorjaar van 1576. Met uitzondering van de ge vechten bij Zierikzee, werd de Spaanse vloot bij al deze plaatsen zware verliezen toegebracht en zag de vijand zich gedwongen zich met groot verlies aan manschappen en materieel terug te trekken. Deze verliezen zijn des te opmerkelijker, omdat de Spanjaarden aanvankelijk een numeriek overwicht bezaten op de prinsgezinden: zij beschikten over meer schepen en meer krijgsvolk. Onbekendheid met de Zeeuwse stromingen en de verraderlijke zandbanken werden hen echter keer op keer fataal. Daar kwam bij dat de Zeeuwen zich van sluwe lis ten bedienden. Zo verijdelden zij in februari 1573 een Spaanse poging om het door de geuzen bele gerde Middelburg te ontzetten door in het holst van de nacht de Schelde voor Antwerpen af te slui ten: hiertoe brachten zij veertien met gruis en steen geladen schepen in de bocht bij Oordam tot zinken. De Spaanse schepen konden dientengevolge slechts een voor een de haven verlaten en vormden bij Lillo een gemakkelijke prooi voor de Zeeuwse vloot die hen daar opwachtte. Nauwelijks een generatie nadat de laatste kruit dampen in Zeeland waren opgetrokken, besloten de Staten van het inmiddels soevereine gewest deze klinkende overwinningen te gedenken. Tussen 1593 en 1602 gaven zij opdracht voor de vervaardiging van een serie van zes wandtapijten die de ge noemde gevechten te water moesten uitbeelden (het zesde is het zogenoemde wapentapijt). Sinds 1604 hangen deze tapijten in de abdij van Middel burg en vanaf 1972 worden zij tentoongesteld in het Zeeuws Museum. De wandkleden behoren tot het belangrijkste erfgoed van Nederland en zijn vrijwel uniek in hun soort. Zij zijn zeer zorgvuldig ontworpen en met grote verfijning en oog voor de tail geweven. In een scenische presentatie veraan schouwelijken zij alle facetten van de felle strijd op het water: de Zeeuwse kustlijn met prachtige stads- silhouetten, de schoonheid van de bollende zeilen en de kleurige vlaggen van beider vloten, zelfs vreemde zeedieren die her en der rondzwemmen, maar ook de gruwelen van de man-teg'en-mange- vechten, het vergoten bloed en de verdronken lichamen. De tapijten zijn een artistiek meesterwerk en dienden als visuele propaganda voor de Zeeuwse zaak. Zij straalden de trots en het politieke zelfbe wustzijn van de jonge soevereine staat uit. Het is opmerkelijk, zoals de auteur aan het slot van haar inleiding schrijft, dat de tapijten weliswaar held haftige momenten uit de eerste jaren van de Op stand tonen, maar dat zij niet bedoeld waren als hommage aan individuele krijgshelden of als ver heerlijking van bepaalde roemrijke oorlogsverrich tingen. Zelfs g'ing' het er volgens Heyning' niet om, de belangrijkste momenten uit de strijd te water vast te leggen (er waren ook andere veld- en zee slagen geweest) of de persoonlijke herinneringen van de opdrachtgevers, de leden van de Gecommit teerde Raden (de gewestelijke bestuurders), in beeld te brengen. De gebeurtenissen die voor de tapijten werden uitgekozen, maken duidelijk dat de reeks in de eerste plaats de totstandkoming van de onaf hankelijke, soevereine staat van Zeeland illustreert, een staat die zijn geboorte te danken had aan de overwinningen in de verbeten strijd in de Schelde- delta. De uitspraak van de hertog van Alva, dat de beheersing van dit gebied de sleutel tot het welsla gen of het mislukken van de Nederlandse Opstand was, is hier gevisualiseerd. Over de wandtapijten, de historische achter grond ervan, de vervaardiging en de verdere ge schiedenis van de tapijten zelf is nu een voortreffe lijke studie verschenen van de hand van Katie Heyning. Om te beginnen worden uitvoerig de his torische feiten behandeld die op de tapijten zijn af gebeeld. De ontstaansgeschiedenis van de zes wandkleden wordt in één doorlopend verhaal uit de doeken gedaan. Het is een staaltje van voorbeel dige geschiedschrijving: gebaseerd op gedegen - en nauwgezet verantwoord - bronnenonderzoek, le vendig en boeiend - zelfs hier en daar spannend - geschreven, met een goed evenwicht tussen grote lijn en detail, en over het geheel genomen in voor- 118 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 44