minder tot leven als men onkundig' blijft over de historische achtergrond van wat er allemaal te zien is. Het best kunt u zich uiteraard met dit boek in de hand naar het museum begeven en een uurtje of wat voor de tapijten gaan zitten. Dan kunt u rustig' de kanonnen zien bulderen, de schepen zien explo deren en de her en der dobberende wrakstukken, de hulpeloze drenkelingen en de rondvliegende lede maten bekijken. Zo kunt u zich een indruk vormen van de verschrikkingen van het krijgsgeweld aan het einde van de zestiende eeuw. U zult dan ook merken, dat De tapijten van Zeeland niet alleen een heel g'oed boek is, maar ook een heel leuk boek. Heyning heeft de tapijten minutieus bestudeerd en alles toegelicht wat op grond van haar onderzoek toegelicht kon worden. Uiteraard is dit deel van het boek uitvoerig in kleur geïllustreerd. Een contemporaine kaart van Zeeland waarop men de locaties van de gevechten kan vinden, een vertaling van de Latijnse teksten op de tapijten (onduidelijk is overigens waarom deze niet bij de behandeling van de afzonderlijke tapijten is opge nomen) en een verantwoording van de gebruikte li teratuur, de illustraties en de opzet van dit boek besluiten deze mooie studie van enkele topstukken van het Zeeuwse en het nationale erfgoed. De vormgeving van het boek had beter gekund. Er is gekozen voor een modern en sterk artistiek ontwerp: de katernen zijn zonder rug' gebonden (in uw boekenkast zult u dit boek daarom niet zo ge makkelijk kunnen terugvinden) en het voor- en achterplat worden gevormd door een transparante folie die meegebonden is maar waarvan de andere helft dus op een willekeurige plaats in het boek te recht gekomen is (namelijk tussen het eerste en het tweede katern en tussen het voorlaatste en het laat ste katern). Voor de tekst is een schreefloze, in vet gedrukte letter gekozen die maar weinig lezers zal kunnen bekoren en die een lelijke, zwarte en zware bladspiegel geeft en op den duur onprettig leest. De noten en delen van de inhoudsopgave zijn daaren tegen in een dun, iel lettertype gezet dat te sterk contrasteert met de vetgedrukte letter van de hoofdtekst. Dit ontweqr past in het geheel niet bij de aard van het boek en doet bepaald afbreuk aan het karakter van deze mooie studie van de Zeeuwse wandtapijten. De vormgeving" van dit boek laat zien, overigens net als het nieuwe museum zelf, dat een overdreven hang' naar artisticiteit, esthetische behaagzucht en een geforceerd modernisme de (historische) functionaliteit in de weg kunnen staan; in het museum dient de presentatie de col lectie niet, maar de collectie de presentatie (die overigens op zich zeer fraai is); voor de hier be sproken publicatie g'eldt mutatis mutandis hetzelfde (al is de 'presentatie' hier minder goed geslaagd). Het ontgaat het Zeeuws Museum kennelijk dat de dingen bij elkaar moeten passen. Positief is wel dat het boek prachtige kleurenafbeeldingen van de tapijten bevat, zowel van de kleden in hun geheel (in het voorwerk, al hadden de foto's van het beleg' van Zierikzee, de slag bij Bergen op Zoom en de slag bij Rammekens beter niet gesplitst kunnen worden) als van de becommentarieerde details. Ook heeft het boek een prachtig ontworpen voorplat, ondanks de dubieuze keuze van het materiaal. Dat het Zeeuws Museum zich terdege bewust is van het belang van de wandtapijten en de kwaliteit van dit boek, blijkt uit het feit dat een Engelse en een Duitse vertaling' beschikbaar zijn. De kritische opmerkingen over het ontwerp moeten de lezer er zeker niet van weerhouden deze publicatie aan te schaffen. De tapijten van Zeekind is waarschijnlijk de definitieve studie van dit vrij wel unieke erfgoed en het is, zoals gezegd, een voortreffelijk en een leuk boek. Frits Smulders 120 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 46