Zeeland 17.1
De rede van Vlissingen met op loodsboten wachtende schepen, 1993. Foto Jaap Wolterbeek.
Ondanks de ontkenning van concurrentiever
valsing bleek uit de reacties tijdens het debat dat er
wel degelijk sprake was van onderling' wantrou
wen. Als er echt samengewerkt moest worden, als
er onderling vertrouwen diende te groeien tussen
de diverse Benelux-havens, dan moesten knelpun
ten uit de weg geruimd worden. Van Belgische
zijde werd gewezen op de Nederlandse houding ten
aanzien van de verdieping van de Westerschelde.
Hoe kunnen we tot een samenwerking komen ter
wijl Rotterdam en Amsterdam een goede verbin
ding hebben met de zee en Nederland verhindert
dat de natuurlijke toegang tot Antwerpen aange
past wordt?
In maart 2005 werd een 'Ontwikkeling'sschets
2010 Schelde-estuarium' vastgesteld. Hierin staan
tientallen projecten die de Schelde veiliger, toegan
kelijker en natuurlijker moeten maken. Op 8 maart
2006 publiceerde Rijkswaterstaat Zeeland de start
notitie 'Verruiming Vaargeul Beneden-Zeeschelde
en Westerschelde'. Een eerste stap richting realisatie
derde verdieping Schelde? Elders lezen we dat Zee
land eensgezind een 'tijdslot' zet op de verdere ver
dieping van de Westerschelde.
Nabeschouwing
Als twee zwermen noeste bijen.
Verscheidenlijk beheerst,
maar vrienden.
(Christiaan Huygens, 1629-1695)
Zo zou de verstandhouding moeten zijn, meende
Huygens al in de zeventiende eeuw. Als goede
vrienden die naast elkaar leven, zonder eikaars
voorspoed met lede ogen aan te zien. In de
Zeeuwse politiek zouden we iets terug' willen zien
van de vasthoudendheid van de Zeeuwen in de tijd
van de Republiek, die zich niet lieten ringeloren
door de Hollanders. Het zou een goede zaak zijn als
we in de opstelling' van de Zeeuwse bestuurders
iets terug' konden vinden van de toenmalige vrij
buitersmentaliteit. Bij de discussie over de ontwik
keling van het Westerscheldegebied zal met alle
mogelijke middelen getracht moeten worden te
voorkomen dat deze ten koste gaat van het eigen
gebied.
Tot besluit nog een citaat uit 1939. Het zijn
regels die werden geschreven door de Belgische
1 70 jaar vrije vaart
9