Zeeland 17.1 De rede van Vlissingen met op loodsboten wachtende schepen, 1993. Foto Jaap Wolterbeek. Ondanks de ontkenning van concurrentiever valsing bleek uit de reacties tijdens het debat dat er wel degelijk sprake was van onderling' wantrou wen. Als er echt samengewerkt moest worden, als er onderling vertrouwen diende te groeien tussen de diverse Benelux-havens, dan moesten knelpun ten uit de weg geruimd worden. Van Belgische zijde werd gewezen op de Nederlandse houding ten aanzien van de verdieping van de Westerschelde. Hoe kunnen we tot een samenwerking komen ter wijl Rotterdam en Amsterdam een goede verbin ding hebben met de zee en Nederland verhindert dat de natuurlijke toegang tot Antwerpen aange past wordt? In maart 2005 werd een 'Ontwikkeling'sschets 2010 Schelde-estuarium' vastgesteld. Hierin staan tientallen projecten die de Schelde veiliger, toegan kelijker en natuurlijker moeten maken. Op 8 maart 2006 publiceerde Rijkswaterstaat Zeeland de start notitie 'Verruiming Vaargeul Beneden-Zeeschelde en Westerschelde'. Een eerste stap richting realisatie derde verdieping Schelde? Elders lezen we dat Zee land eensgezind een 'tijdslot' zet op de verdere ver dieping van de Westerschelde. Nabeschouwing Als twee zwermen noeste bijen. Verscheidenlijk beheerst, maar vrienden. (Christiaan Huygens, 1629-1695) Zo zou de verstandhouding moeten zijn, meende Huygens al in de zeventiende eeuw. Als goede vrienden die naast elkaar leven, zonder eikaars voorspoed met lede ogen aan te zien. In de Zeeuwse politiek zouden we iets terug' willen zien van de vasthoudendheid van de Zeeuwen in de tijd van de Republiek, die zich niet lieten ringeloren door de Hollanders. Het zou een goede zaak zijn als we in de opstelling' van de Zeeuwse bestuurders iets terug' konden vinden van de toenmalige vrij buitersmentaliteit. Bij de discussie over de ontwik keling van het Westerscheldegebied zal met alle mogelijke middelen getracht moeten worden te voorkomen dat deze ten koste gaat van het eigen gebied. Tot besluit nog een citaat uit 1939. Het zijn regels die werden geschreven door de Belgische 1 70 jaar vrije vaart 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2008 | | pagina 14