lyriiuMMi streek. Ook hier vindt u de vernederlandste teksten in de vorm van een boek, waarin ook een inleiding op het specifieke dialect van die regio wordt opge nomen en een inhoudsopgave van de verhalen en liederen. Toekomstplannen Toen de Zeeuwse Klapbank werd gepresenteerd in 2006 zijn ook enkele toekomstplannen aan bod gekomen. Een ervan was de Zeeuwse Dialectkrant. Deze krant is intussen klaar, en gratis verkrijgbaar bij de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland. Er is daarnaast een dvd verkrijgbaar met twaalf frag menten van de Zeeuwse Klapbank, verspreid over heel Zeeland. De twaalf fragmenten worden bege leid met de vernederlandste tekst, zoals in de luis terhokjes. Plannen op langere termijn zijn het educatief maken van deze tentoonstelling, en de dvd. Op basis van één fragment kan men uiteraard niet de hele Zeeuwse dialectgeschiedenis vertellen, maar op basis van twaalf fragmenten zijn er al heel wat verschillen en gelijkenissen te illustreren. Daarvoor moet elk fragment natuurlijk eerst grondig bestu deerd worden en van de nodige informatie voor zien. Een dergelijke educatieve fiche zou in de ten toonstelling in de hokjes beschikbaar moeten zijn voor luisteraars die meer achtergrond willen bij het dialectfragment dat men wil beluisteren of beluis terd heeft. Educatieve plannen De klapbank is op zichzelf al de moeite waard omdat men er de verschillende dialecten hoort in heel diverse verhalen. Jongeren van vandaag ken nen misschien nog wel het dialect van hun streek, en enkelen zullen het ook nog wel spreken, maar wat er zo specifiek is, welke woorden vroeger wel en nu niet meer gebruikt worden, enz. kan met een beetje hulp duidelijker worden. Met een educatieve fiche kan worden benadrukt waarop gelet moet of kan worden. Wat kan er allemaal aan bod komen op zo'n fiche of in een lespakket? Eerst en vooral, maar voor taalkundigen waarschijnlijk niet het belangrijkste, is de tijd waaruit de fragmenten dateren en de inhoud ervan. De geïnterviewden spraken bijna altijd over hun jeugd en hun verleden. De fragmen ten kunnen in educatief verband dus in hun juiste historische context worden geplaatst. Omgevings geschiedenis, als het ware. Wat werd er in Zeeland verbouwd, bijvoorbeeld. Er is sprake van meekrap en van vlas. Hoe zat dat historisch? Waar, hoe en wanneer, kunnen vragen zijn die spelen aan de inhoudelijke kant van het verhaal. Een tweede aspect is het taalkundige, en in dit geval meer specifiek de Zeeuwse dialecten. Deze tentoonstelling heeft immers niet in de eerste plaats een historische bedoeling, wel een taalkun dige. Door met fragmenten van diverse plaatsen in Zeeland te werken, kun je bepaalde gelijkenissen en verschillen verduidelijken. Maar wat kun je zo alle maal bestuderen in de dialecten? Eerst en vooral heb je de uitspraak. Je hoort in de tentoonstelling een persoon spreken en merkt aan de verneder landste tekst die het fragment begeleidt dat er dui delijke klankverschillen zijn tussen het Nederlands en het Zeeuwse dialect. De meeste Zeeuwse jonge ren weten en kennen die verschillen ook wel, maar weten ze ook dat er dialectgroepen zijn en dat die historisch bepaald zijn? Dat kun je bijvoorbeeld illustreren met taaikaartjes. Ook grammaticale bijzonderheden kunnen aan bod komen. Waar gebruikt men dubbele negatie, waar zegt men ik heb ekik dat gedaan, enz. Een laatste aspect dat in dit artikel uitgebreider aan bod komt, is de woordenschat. De Zeeuwse Klapbank bevat natuurlijk heel wat woorden die interessant zijn omdat ze nu niet meer of nauwelijks nog bekend zijn, of omdat er verschillen zijn binnen Zeeland, watje weer kunt laten zien op dialect kaarten. Ook etymologische informatie over de woorden is een belangrijk onderdeel. Met behulp van etymologische woordenboeken zoals dat van Debrabandere leren we heel wat over woorden die op het eerste gezicht heel vertrouwd klinken in Zeeland. Etymologische informatie Vooral in de landbouwfragmenten vinden we heel wat oude woorden. Ik geef een paar voorbeelden. De vlegel Het Zeeuwse dialectwoord vluie wordt in heel wat fragmenten genoemd, omdat dorsen in de eerste helft van de twintigste eeuw nog heel frequent De Zeeuwse Klapbank 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2008 | | pagina 20