werden aangesproken. Het lijkt wel op een 'deugd zaamheidsoffensief, dat fraai de nonnen en waar den van de toenmalige maatschappij weerspiegelt. Ten tweede is er de snelle ontwikkeling van illus tratietechnieken in deze periode." Waarom verhalen vaak niet g'oed aflopen en de stoute kinderen gestraft moeten worden, illustreert Punt aan de hand van een negentiende-eeuwse versie van Roodkapje. "Een reddende jager was er nog niet om haar te bevrijden van de boze wolf. Het meisje had gewoon op het rechte pad moeten blijven, zoals haar moeder duidelijk had gezegd. Haar ongehoorzaamheid bracht haar letterlijk op een doodlopende weg. Freud was nog niet gebo ren, dus het idee dat de boze wolf stond voor nare mannen waar onschuldige meisjes voor moesten oppassen, bestond nog niet." De mogelijkheden om boeken te illustreren, werden in de negentiende eeuw snel groter. "Daarin zie je een reflectie van de snelle technische ontwikkelingen in die tijd", constateert Punt. In hun haast het buitenland bij te benen, speelden de Nederlandse boekenmakers wel eens wat al te nadrukkelijk leentjebuur bij buitenlandse uitgaven. Punt: "Dat pikwerk leidde tot opvallende publi caties. Zo hebben we een Sinterklaasboekje met Engelse prenten tentoongesteld. Alleen staat op die prenten niet Sinterklaas, maar de Kerstman." Na de expositie gaat de collectie weer achter slot en grendel in de Zeeuwse Bibliotheek. Volgens Punt is het niet de bedoeling dat particulieren daarna de spullen nog in handen krijgen. Ook onderzoekers zullen snel moeten zijn als ze nog een studie willen maken aan de hand van de ori ginelen, want vanaf volgend jaar wordt de hele collectie gedigitaliseerd. Dat project wordt betaald door de Stichting Metamorfose (waarover in een later nummer van dit blad meer) en de Zeeuwse Bibliotheek. Waarom de collectie-Landwehr-Vogels bij het Genootschap terechtkwam en niet bij een andere gerenommeerde instelling, is twee jaar geleden in dit blad aan de orde geweest. Primair gebeurde dat vanwege Landwehrs vertrouwen dat zijn collectie in Zeeland in goede handen is. Ook andere factoren speelden een rol, meent Punt. "Zulke zaken gaan vaak via-via. Ik vertel in dit verband één treffende anekdote: Genootschaps conservator handschriften Wim Dirksen zat samen met Landwehr in de schoolbanken bij het Marnix Gymnasium in Rotterdam en ze zijn hun hele leven bevriend gebleven. Ik zeg niet dat daarom de ver zameling naar Middelburg is gekomen. Maar het heeft zeker niet tegengewerkt." 156 Genootschapszaken

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2008 | | pagina 38