mer. Wel nu dan groote God legt Uwe almachtige genade, alleen vrije genade, oneindige genade nu eens aan haar te koste. Gij die gezeg't hebt, daar zij licht en daar was licht, kunt ook in deeze ziel het licht scheppen. 0 entanuel Gods en Maria's wonderzoon, Gij hebt immers een toonbeeld van ontfermde liefde opgericht in dien moordenaar, die Gij noch op Golgotha in het laatst van zijn leven tot Uwe gemeenschap g'ebragt hebt. "Wel nu o Jezus, Uwe hand is immers nog niet verkort, dat Gij haar niet zoud kunnen verlossen van den eeuwigen dood. 0 Heere haare zonden zijn immers zoo groot niet, dan dat derzelve niet zouden kunnen vergeven worden. Draag Uwe verdiensten eens aan Uwen vader voor. Ach! Mogten derzelve g'enoegsaam zijn om haar voor eeuwig te kunnen verlossen. Zij heeft het immers in haare onwetenheid gedaan, wel nu dan Heere Jesus, genade! genade! en geen recht. "Gedankt zij Uwe goedheid, dat Gij onze rech ters verwaardigt hebt om getrouw te zijn. 0, zij hebben haar met zo veel medelijden g'ehandelt. Ze hebben haar met zoo veel medelijden den dood laten aanzeggen. Ze hebben haare ziel zorgers gegeven, die dag en nag't niet hebben opgehouden om voor haare behoudenis te waken en om, waar het mogelijk door haare vermaningen, haar noch te recht te brengen. Wij danken U, dat Gij ze handhavers hebt gemaakt van de beide tafelen Uwer wet. Wij bidden U ook voor haar lang leven en goede regeering. Wij bidden U ook voor hem, die de justitie ten uitvoer zoude brengen. Geef hem de nodige ondersteuning' in zijn gewichtigen post. Laaten alle de geenen, die aanschouwers zijn, doch aansien en God bidden, van wat gods dienst, staat of betrekking' hij is, dat God hem gelieve voor deeze en diergelijke ongerechtighe den genadiglijk te bewaaren. "En nu Heere, zij haar genadig in Uwen zoon, genade, o God, genade! Zie haar aan in den borg en schenk haar vergeving van alle haare zonden. Zie ons alle aan in Uwen lieven zoon. 0! Vader! "Onze vader, die in de hemelen zijt etc. etc." Het gebed is een gecompliceerde tekst. Het oor deel over Theodora de Steur is namelijk niet een duidig. Aan de ene kant wordt een hard oordeel over haar uitgesproken door de predikant en ondergaat zij haar straf volkomen verdiend. Aan de andere kant worden rechters ten tonele gebracht die medelijden met haar hebben. In dit artikel wil ik naar een verklaring' zoeken voor deze tegenstrijdigheid. Waarom heeft de Middel burgse predikant een tegenstrijdig beeld opgeroe pen van de terdoodveroordeelde? Was het proces tegen Theodora de Steur om een bepaalde reden omstreden? De tekst van een soortgelijk g'ebed is overge leverd. In 1746 werd in Amsterdam een zekere Hendrina Wouters terechtgesteld wegens een dub bele moord. Aan het proces en de daarop vol gende executie werd een publicatie gewijd.6 Het gebed, dat gehouden werd door dominee Adria- nus Elsevier in de Vierschaar, voorafgaand aan de executie, is opgenomen in de publicatie. Het gaat hier dus niet om een publiek g'ebed, maar om een gebed dat uitgesproken werd voor de schepe nen, de terdoodveroordeelde en de schout. Het vergelijkingsmateriaal blijkt overigens schaars, want het gebed werd niet door officiële instanties vastgelegd. We zijn dus afhankelijk van gelegen heidspublicaties en van het toeval. Het gebed op het schavot Tijdens de periode van de Republiek was het gebruikelijk dat vlak voor de executie van een terdoodveroordeelde een gebed werd uitgesproken op het schavot. Deze taak werd vrijwel altijd opgedragen aan een predikant van de gerefor meerde kerk. Het maakte hierbij niet uit tot welk kerkgenootschap de terdoodveroordeelde behoorde. Alleen in de zogenoemde Generaliteits landen, zoals Staats-Brabant en Limburg, werd het aan rooms-katholieke geestelijken toegestaan om op het schavot een gebed uit te spreken. In Middelburg werd een terdoodveroordeelde voor de uitvoering van het vonnis in aanwezig heid van het voltallige college van schepenen via een binnenskamers gebed vermaand. Op het schavot werd maar "een kleyne aanspraak off gebed" gedaan.7 Dat gebed moest dus kort zijn. Anders ging het net zo als die predikant die de theologie eens kort wilde doorlopen en net aan het genadeverbond was toegekomen toen de beul toesloeg" en de aan hem opgedragen executie al uitvoerde.8 De beul had zich blijkbaar aan een tijdschema te houden en kon niet wachten tot de predikant eindelijk klaar was. Een predikant kon in de vakliteratuur voor beelden vinden van een publiek gebed. Henricus Ravesteyn heeft in de Ncisireer Gods twee Kindermoord in Middelburg 59

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2009 | | pagina 13