Summa Pliyfici The- IPTTT 18.2 Nieuwe Kerk te Middelburg' (een naam die overi gens pas in 1585, dat wil zeggen na de Reforma tie, in zwang was gekomen). Dit deel van de oude Abdijkerk werd eindjaren negentig met een muur afgescheiden van het oude koor en opnieuw inge richt met een "preekstoel met [doop-]tuin", "18 roeden banken", een portaal en een orgel.17 Een filosofische disputatie Ten behoeve van de publieke colleges werden er vanaf 1594 ook heuse theses gedrukt, die werden uitgegeven door de Middelburgse stadsdrukker Richard Schilders.18 Een uiterst zeldzaam bewijs van die preacade- rnische activiteit in Middelburg wordt bewaard in de bibliotheek van het Trinity College te Dublin. Het betreft een door Schilders gedrukte filosofi sche disputatie, gehouden op 3 juli 1597 in de Nieuwe Kerk te Middelburg. De disputant van die dag was de Vlaamse student Jacobus van der Veste (wiens naam conform de mode van die dagen was gelatiniseerd tot Vervestius). Hij bracht zijn Latijnse stellingen ten gehore onder het presidium van voornoemde lector Johannes Murdison.19 De gedrukte disputatie omvat slechts zeven gedrukte pagina's in klein octavoformaat. De titelpagina vermeldt de bij academische dispu taties gebruikelijke onderdelen: een titel, het pre sidium (hier aangegeven met Murdisons initia len), de naam van de disputant en zijn afkomst. Waar meestal ook de plaats en het tijdstip worden vermeld, staat ditmaal slechts de aanduiding "Hora et Loco Consuetis" (op de gebruikelijke tijd en plaats). Na de titelpagina volgt een opdracht aan het college van curatoren van de Middel burgse Latijnse School. Dit college was pas een paar jaar tevoren ingesteld, vermoedelijk met het doel om het bestuur van de school op een grotere afstand van het stadsbestuur te plaatsen. Uit deze opdracht blijkt ook dat men destijds de preacade- nrische publieke colleges duidelijk als een ver lengstuk zag van de lessen in de Latijnse School. In Zeeland volgde men dus het model dat aan vankelijk ook bij de stichting van de Leidse uni versiteit voor ogen had gestaan, namelijk een nauwe verbintenis tussen een universitaire voor opleiding, de Latijnse School dus, en een acade mische bovenbouw, te weten een Illustre School, of mogelijk zelfs een volwaardige universiteit.20 Deze nauwe verbintenis van de academische acti- fibus comprehen/a. Ad cjuat refpondcre conabicur Diuino fi- uente ruiming Sub pr-rfidio Ucobui l'eruejliusFJand. Ad dicm lulij i j 7. Hord lococoriiucti>. M I D DU t V I O Ij Excudcbac Rich, Scluldcn. Titelblad van de oudst bewaard gebleven Zeeuwse filosofisch- theologische disputatie, gehouden op 3 juli 1597 in de Nieuwe Kerk te Middelburg, door de student Jacobus van der Veste, onder het presidium van de lector filosofie, de Schot Johannes Murdison. (Courtesy: Trinity College, Dublin) viteiten met die van de Latijnse School zou ook later, na de formele oprichting van de Illustre School te Middelburg, blijven bestaan. Dit in tegenstelling tot de situatie in Leiden, waar het stadsbestuur zich altijd tegen de integratie van de Latijnse School in de universiteit heeft verzet.21 In de disputatie zelf wordt een beknopt over zicht gegeven van wat er in Murdisons colleges zoal aan de orde was gekomen. In negentien the ses (stellingen) en vier "corollaria" (toegiften) presenteerde Van der Veste onderdelen uit de aristotelische Physica. Van dat natuurfilosofische traktaat werden niet alleen de acht boeken geëx cerpeerd, maar ook geschriften werden behandeld die organiek met de Physica samenhingen, zoals De Coelo (de hemel), De Generatione (van de voortplanting) en De Meteorologie (van de hemel verschijnselen). Ten slotte besteedde Van der Veste ook nog aandacht aan een paar kleinere verhandelingen, zoals De Sensu et Sensato (van het gevoel en de gewaarwordingen) en De Somno Zeeuws preacademisch erfgoed 53

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2009 | | pagina 7