et Insomniis (over de slaap en de dromen). En dit
alles dus in precies vijf bladzijden.
Die uitputtende volledigheid zal vermoedelijk
gediend hebben om de aanwezige Zeeuwse nota
belen, zoals de stadsregering en curatoren van de
Latijnse School, te overtuigen van de compleet
heid van het in Middelburg gegeven onderwijs.
Het moest alle aanwezigen in de Nieuwe Kerk
doordringen van het feit dat Jacobus van der
Veste in Middelburg voldoende kennis had opge
daan om hierna zijn predikantsopleiding te Lei
den binnen twee jaar te voltooien. Dat gelukte
inderdaad met gemak. In juli 1599 rondde hij zijn
academische studie af met een dubbele Leidse
disputatie.22 De eerste stond onder het presidium
van de eerder genoemde Lucas Trelcatius en de
tweede werd gehouden onder leiding van het
theologische zwaargewicht Franciscus Gomarus,
dezelfde professor die in 1611 hét centrum zou
worden van de toen daadwerkelijk opgerichte
Middelburgse Illustre School.
Kort na de voltooiing van zijn studie, in april
1600, werd Van der Veste beroepen tot predikant
in het Zeeuwse Waarde, welke standplaats hij zes
jaar later verwisselde voor het eveneens Zeeuwse
Wemelding'e.23 Zijn verdere lotgevallen zijn mij
niet gebleken.
Van Middelburg naar Leiden
Tot welk moment de try-out van het in 1591 te
Middelburg gestichte Zeeuwse "College der Stu
denten" is voortgezet, is niet precies te achterha
len. In elk geval bracht dit pilot-project kennelijk
niet wat men ervan verwachtte. Aan het eind van
de jaren negentig smolt in de Staten van Zeeland
de steun voor de oprichting van een eigen
Zeeuwse Illustre School weg. De inspanningen
werden meer en meer gericht op het tot stand
komen van een 38-tal beurzen waarmee Zeeuwse
studenten in Leiden de gehele opleiding tot predi
kant konden volgen.
Zodra die beleidslijn duidelijk was, hield Mur-
dison het in Middelburg voor gezien. In 1599
kreeg hij de kans om zich in Leiden "te oeffenen"
als buitengewoon hoogleraar in de filosofie. En
met succes. In 1602 werd hij benoemd tot ordina
rius hoogleraar in de filosofie. Tot aan zijn
vroegtijdige dood (in 1605) zou Murdison niet
alleen de filosofie doceren, maar in 1604 zou hij
er ook nog een juridische doctorsgraad behalen.24
Franciscus Gomarus (1563-1641), predikant te Middelburg
(1611-1615), professor aan de Illustre School te Middelburg'. Uit:
J. Kok, Vaderlandsch woordenboek, deel XVIII, (Amsterdam,
1785-1799), p. 494. Tekenaar Jacobus Buys, graveur Reinier
Vinkeles, 1788. (ZA, Zei. 111. IV nr. 403)
In Leiden zette Murdison zijn in Middelburg
opgezette colleges in de aristotelische Physica
voort.25 Zoals uit Vervestius' disputatie al bleek,
behandelde hij daarbij ook De Coelo, de hemelver
schijnselen. Uit de studie van Vermij naar het
Nederlandse copernicanisme blijkt dat Murdison
daarbij een van de weinige in Nederland werk
zame hoogleraren was die destijds serieus aan
dacht besteedde aan kosmologische kwesties.26
Een in 1600 onder zijn toezicht gepresenteerde
disputatie is de eerste in de Nederlanden waarin
direct wordt verwezen naar Copernicus' Revoluti-
onibus. Wellicht was het dus ook Murdison, die
Copernicus' theorie dat de aarde om de zon draait
in Zeeland introduceerde, nog jaren voordat Phi-
lippus Lansbergen in Middelburg furore zou
maken als dé verdediger van het copernicanisme.
Een academische kaarsvlam
En wat gebeurde met Murdisons collega's Grute-
rus en Isenbach? Die bleven gewoon achter in
Middelburg, Gruterus als rector van de Latijnse
School en Isenbach als predikant. Voorzover
bekend gaf na Murdisons vertrek alleen Gruterus
nog af en toe publieke lessen in de Nieuwe Kerk.
Die gewoonte bleek echter wel hardnekkig. Na
Gruterus' dood in januari 1607 nam zijn oud-
leerling' Antonius Walaeus (1573-1639) - inmid
dels sinds driejaar predikant te Middelburg - het
Zeeuws preacademisch erfgoed