goed met kinderen omgaan: hij liet zijn leerlingen in hun waarde, wist hen te motiveren (onder meer met persoonlijke stukjes die hij voor hen compo neerde en die vol grapjes zaten) en hij verloor nimmer zijn geduld of zijn gevoel voor humor. In januari 1977 werd Leen benoemd tot orga nist van de Middelburgse Koorkerk (een vrijzin nig-protestantse en remonstrantse gemeente). Zijn spel werd gewaardeerd wegens het spirituele en speelse karakter. Beide reguliere taken, die van muziekpeda goog en kerkorganist, heeft hij vervuld totdat zijn ziekte, die zich in het voorjaar van 2009 open baarde, het hem onmogelijk maakte om verder te werken. Toen hij in april, op Witte Donderdag, te horen kreeg dat hij ongeneeslijk ziek was, rea geerde hij met de woorden dankbaar te zijn dat hij zestig jaar lang gezond was geweest, en dit tekende hem. Zijn vroege dood in de zomer van dit jaar maakte een einde aan een veelzijdig en vruchtbaar leven ten dienste van de muziek. De uitvoerend musicus Als uitvoerend musicus had Leen de Broekert een drukke concertpraktijk. Behalve in eigen land trad hij als pianist en organist op in Duitsland en België, alsook in Engeland, Frankrijk, Italië en Zweden. Hij gaf solorecitals en trad op met ande ren, soms in kamermuziekensembles. Hij speelde onder meer met de violisten Jo Juda en Johannes Leertouwer, de hoboïst Frank de Bruine, de bari ton Claus Ocker, de altmezzo Lucienne van Deyck, de sopraan Marjanne Kweksilber en de pianiste Janine Dacosta. Met cellist Martijn Kooi man, fluitist Ferenc Hutyra en bariton Rob van der Meule vormde hij vaste combinaties. Een enkele keer concerteerde hij met het Zeeuws Orkest, bijvoorbeeld in werk van Francis Poulenc. Alleen al in het concertseizoen 2006-2007 ver zorgde hij veertien concerten, als fortepianist of organist of als pianist of klavecinist in een ensemble. Deze concertpraktijk combineerde hij nog eens met vier openbare lezingen over de lied kunst in de winter van 2007. Leen was een bevlogen en veelzijdig musicus. Hij bezat een grote kennis van de muziekhistorie, hij was door en door muzikaal en had een gewel dige voordracht, zoals Jeanette Vergouwen in de PZC van 17 augustus jl. schreef. Hij stond boven de techniek en had een indrukwekkend stijlge voel, voornamelijk voor de componisten die hem het dichtst aan het hart lagen en die hij het liefst vertolkte: Buxtehude, Bach, Scarlatti, Mozart, Haydn, Beethoven en Schubert. Ook kon hij geweldig improviseren op het orgel. De liefde voor de toonkunst zat heel diep bij hem. Zijn interpretaties waren persoonlijk en droegen een eigen stempel zonder dat hij zich evenwel als vertolker tussen de muziek en de luisteraar plaatste en zij boeiden iedere keer weer. Onder zijn handen zongen piano, klavecimbel en orgel. Een recital van Leen was dikwijls een belevenis. Opnamen en nalatenschap De muzikale nalatenschap op geluidsdrager van Leen de Broekert telt twee langspeelplaten en zes eigen cd's (cd-opnamen van concerten die niet in de handel zijn gebracht, blijven hier buiten beschouwing). Zijn eerste opnamen dateren van het midden der jaren zeventig: in 1976 en 1977 verschenen twee langspeelplaten waarop hij samen met de fluitist Ferenc Hutyra werk voor fluit en piano van Kuhnau, Chopin, Reinecke, Hoffmeister en Reicha ten gehore bracht. Tussen 1996 en 2008 verschenen er zes cd's bij het label Zefir. Hierop speelt Leen orgelwerk van de com ponisten Bach, Buxtehude, Böhm, Couperin, Daquin, Mozart, Mendelssohn, Beethoven, Ros sini en Boëly, alsook eigen werk, en fortepiano- werk van Mozart, Haydn en Schubert.1 De toe lichtingen bij de muziek schreef hij zelf. Tot slot werden in 2005 bij De Banier in Utrecht opnamen van hem op drie Zeeuwse historische orgels uit gebracht in de 20-delig"e cd-reeks Dutch Organs 1511-1896. Zijn laatste cd, die in 2008 ter gele genheid van zijn dertigjarig jubileum als organist van de Koorkerk verscheen, werd opgenomen op het Van Vulpenorgel in die kerk. Het was de eer ste keer dat dit instrument werd gedocumenteerd op een geluidsdrager. Het carillon van de Abdij toren werd ervoor stilgezet... Leen was niet alleen uitvoerend musicus. Hij componeerde ook zelf, zowel voor piano als voor orgel. Tijdens de herdenkingsbijeenkomst op 16 augustus werden enkele werken van zijn hand gespeeld, en menigeen zal verrast zijn geweest door de muzikale kwaliteit van dit werk dat, wat het orgel betreft, in een Frans, laatromantisch idioom is geschreven. In zijn nalatenschap bevin den zich een aantal onuitgegeven manuscripten. 146 In memoriam Leen de Broekert

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2009 | | pagina 28