Aanwinsten maart G.6. Trimpe Burger-Mekking Bewoningssporen uit de Romeinse tijd in het Wateringse Veld, Den Haag (red. H. Siemons en J.J. Lanzing), deel 11, is een publicatie van de Afdeling Archeologie Dienst Stadsbeheer, die regelmatig Haagse Oudheidkundige Publicaties verzorgt. Het boek beschrijft de resultaten van onderzoek naar sporen uit de Romeinse tijd in de Kwaklaan en het Hoge Veld. In het eerste hoofd stuk wordt de tienjarige geschiedenis van het archeologisch onderzoek beschreven. Daarna vol gen hoofdstukken over de geologie ter hoogte van de vindplaatsen, sporen en structuren, en de ver schillende vondstcategorieën, vooral handge- vormd en gedraaid aardewerk. De laatste artike len behandelen de archeozoölogische en archeobotanische resten die zijn aangetroffen. in Westerheem, het tijdschrift voor de Neder landse archeologie (oktober 2009), draait het eveneens voor een groot deel om de Romeinen. In 'Aardewerk, continuïteit en oriëntatie in laat- Romeins Nijmegen' betoogt D.C. Steures dat het grafveld van Ulpia Noviomagus niet - zoals eer der werd aangenomen - rond 270 in onbruik is geraakt, maar tot 313 in gebruik is geweest. Ook in Leeuwarden en omgeving waren de Romeinen actief, wat onder andere blijkt uit de goed bewaarde bewoningsresten uit de Romeinse periode in het terpengebied. Op de Oldehove-terp werden boerderijen uit de Romeinse periode aan getroffen, daterend uit de tweede eeuw. Het archeologisch onderzoek naar deze terp heeft een aanvullend en verrassend licht geworpen op het ontstaan en de ontwikkeling van Leeuwarden. Traditie, het tijdschrift over alledaagse dingen, tradities en rituelen (2009, 3), vertelt over de jaarlijkse herdenking in Middelburg van de afschaffing van de slavernij in 1863. Uit eerbied voor de voorouders wordt elk jaar een nachtwake gehouden (J. van der Velden). P. Spapens beschrijft de bloedprocessie in Boxmeer, waarbij het Heilig Sacrament wordt vereerd. Sinds 1400 is de processie bijna onafge broken gehouden, toen een pastoor twijfelde aan het veranderen van het brood en de wijn in het lichaam en bloed van Christus. De wijn in de kelk veranderde werkelijk in bloed. Het linnen kleed dat op het altaar lag kleurde rood en wordt bewaard in de reliekschrijn uit 1482. In 'Goed, goedkoop en gezellig' vertelt C. Mallander hoe Heck's lunchroomketen het Neder landse publiek in de jaren twintig en dertig heeft geleerd om uit eten te gaan. Het Volkscultuur Magazine (2009, 3) gaat uitge breid in op de historische Sint Nicolaas en de moderne Sinterklaas. Zelfs de Nederlandse televi siesint komt in beeld. Sinterklaas is niet voor niets in 2008 uitgeroepen tot de belangrijkste tra ditie in Nederland. Ook het maken en gebruiken van de rommel pot wordt uit de doeken gedaan. Het Zeeuwse Yerseke blijkt nog de enige echte 'Koenckelpot- fanfare' te kennen. Saillant, kwartaaltijdschrift van de Stichting Menno van Coehoorn (2009, 4), was in dit num mer op de Zeeuwse toer. De najaarsexcursie leidde naar Zierikzee en hiervan werd door Ch. Limo- nard uitgebreid verslag gedaan in het artikel 'Schouwen-Duiveland - Zierikzee, ringburg te Burgh en Stützpunktgruppe Schouwen'. Daarna volgt 'Zierikzee verdedigd' door H. Uil. Eerst wordt de herkomst van de naam Zierik zee uitgelegd: een van de eerste machthebbers moet ene Zierik geweest zijn, en een van de kre ken op Schouwen die uitmondde in de Gouwe, werd de Ee genoemd: Zieriks Ee. Na de Guldensporenslag bij Kortrijk in 1302 togen de Vlaamse troepen noordwaarts en Zierik zee wist als enige stad in Zeeland stand te houden tegen de belagers. Tijdens de Nederlandse opstand kwam de strategische positie van Zierikzee weer in beeld, maar in 1576 nam Mondragon deson danks de stad in. Ingenieur David van Orliens ontwierp in 1616 een verdedigingsplan en er wer den bolwerken en lunetten aangelegd. Na de inlij ving bij Frankrijk in 1810 kreeg Zierikzee een permanente Franse bezetting, die in 1813 de stad Aanwinsten 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2010 | | pagina 35