ten. Wellicht is hij al eerder opgekocht door een van de vele koopjesjagers en oudheidkundigen die de provincie afstroopten op zoek naar histori sche voorwerpen. De schaal kwam uiteindelijk in het bezit van jhr. Victor de Stuers en werd op de veiling van diens bezit in Parijs in 1932 aange kocht door de directeur van het Koninklijk Munt en Penningenkabinet, A.O. van Kerkwijk. Daarna verdwijnt de schaal uit het zicht.16 De lotgevallen van de tweede tazza van Sophia Huydecoper (1739-1801) zijn eveneens in nevelen gehuld. Van haar drie dochters kreeg de oudste, Sophia Maria, de tazza die nu door het Genootschap is aangekocht. Haar tweede dochter, Anna Cornelia, trouwde in 1786 met mr. Jacob van Ghesel. De jongste dochter, Johanna Con- stantia Isabella, trouwde in 1801 met Everard Rudolf Gerard Huydecoper.17 Het is alleszins mogelijk dat de vierde tazza nog in het bezit van een van hun nazaten is. De kans dat Sophia Huy decoper deze tazza in 1798, toen in het hele land zilver werd opgevraagd, heeft ingeleverd en doen omsmelten, is echter minstens even groot. Vervaardiging Indien de informatie in de achttiende-eeuwse familiepapieren correct is, werden de vier tazza's Courten-tazza, zilveren drinkschaal op voet van onbekende meester, 1597. Collectie Zeeuws Museum, collectie Zeeuws Genootschap, G10-011. Foto: Ivo Wennekes, Middelburg. in opdracht van Guillaume Courten zelfgemaakt: 'ten welken dankbare nagedachtenis door hem zijn doen vervaardigen vier zilvere drinkschalen onder zyne nakomelingen nog voorhanden'.18 Gezien de merken en onderlinge verschillen, moeten de schalen op verschillende momenten en door verschillende zilversmeden zijn gemaakt. De tazza die zich in 1932 in de collectie van A.O. van Kerkwijk bevond, droeg een Engelse keur en een jaarletter voor 1582. Daarmee lijkt deze schaal de oudste te zijn. De nu aangekochte tazza draagt een Middelburgse keur, een jaarletter voor 1597 en een onbekend meesterteken (een naar links gewend hoofd). De tazza in het Rijksmuseum is alleen gekeurd met een meesterteken in de vorm van een hart met drie sterren. De laatste twee tazza's verschillen ook in de afwerking. De schaal in het Rijksmuseum heeft een rijk bewerkte voet, het Zeeuwse exemplaar een gladde, balustervor- mige voet. In de inscriptie is het hoofdletter gebruik anders, verschillende woorden zijn anders gespeld en ook de details van het orna ment verschillen. Het feit dat de aangekochte tazza in Middel burg vervaardigd is, maakt de schaal tot een bij zonder stuk. Het meeste Middelburgs zilver van rond 1600 is in de loop van de tijd omgesmolten. Het weinige dat bewaard bleef, kwam om uiteen lopende redenen buiten de provincie terecht. Daardoor was tot nu toe in Zeeland in geen enkele openbare collectie enig Middelburgs zilver uit deze jaren te zien. Het meesterteken kon tot nog toe niet worden geïdentificeerd. Het archief van het Middelburgse zilversmedengilde ging bij het bombardement op de stad op 17 mei 1940 ver loren, evenals de twee platen met de namen en meestertekens van de Middelburgse zilversmeden uit de collectie van het Zeeuws Genootschap. Systematisch onderzoek naar de merken op de weinige resterende stukken Middelburgs zilver uit de late zestiende en vroege zeventiende eeuw zal, in combinatie met archiefonderzoek naar opdrachten aan zilversmeden, wellicht meer licht op de vervaardiger van deze drinkschaal werpen. Belangrijke opdrachten, bijvoorbeeld van de Sta ten van Zeeland en de stad Middelburg, gingen rond 1595 naar de Middelburgse zilversmeden Willem de Jonge19 en Laurens de Rasier.20 In de eerste jaren van de zeventiende eeuw komen de smeden Frederik Muntinek21 en Matthijs Molck- man22 frequent in de rekeningen van de stedelijke Een tazza van de familie Courten 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2010 | | pagina 7