Zeeland 20.1 Onderzoekers gezocht naar Zeeuwse rederijkerscultuur Bart Ramakers Bij de geschiedenis van de Zeeuwse literatuur aan het begin van de vroegmoderne tijd zullen velen ongetwijfeld denken aan het standaardwerk van P.J. Meertens, Letterkundig leven in Zeeland in de zestiende en de eerste helft der zeventiende eeuw. Ondanks de grote hoeveelheid teksten en bronnen die Meertens boven water haalde, is tot op heden nog maar weinig onderzoek verricht naar het rede rijkersleven in Zeeland. Meertens zelf kwam niet verder dan een weliswaar uitvoerig, maar verder erg feitelijk overzicht. Momenteel maakt de wetenschappelijke studie van de rederijkers zowel in Nederland als België een opleving door. Niet alleen literatuurhistorici maar ook sociaalhistorici houden zich met rederij kers bezig. Dat is niet vreemd, want hun literaire cultuur die draaide om kennis en welsprekend heid, vervulde een belangrijke maatschappelijke, pedagogische en opiniërende functie. Ze was instrument van kennis- en meningsvorming op het gebied van religie, politiek, huwelijk en gezin, en had raakvlakken met allerlei kennisgebieden. Amsterdam University Press is gestart met een aparte serie rederijkersstudies, waarin inmiddels vijf titels zijn opgenomen. Een daarvan is het in 2009 verschenen Lustige geesten. Rederijkers in de Noordelijke Nederlanden (1480-1650) van Arjan van Dixhoorn, die nu postdoc-onderzoeker is aan de Universiteit Gent. Zijn boek besteedt ruime aandacht aan de rijke Zeeuwse rederijkers cultuur, vooral die van Middelburg. Samen met Bart Ramakers, hoogleraar Oudere Nederlandse Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, wil hij de geschiedenis van het Zeeuwse rederij kersleven verder in kaart te brengen. Als sociaalhistoricus gaat het Van Dixhoorn om de maatschappelijke betekenis van het Zeeuwse rederijkersleven, terwijl Ramakers als literatuurhistoricus vooral geïnteresseerd is in de artistieke aspecten van de Zeeuwse rederijkers literatuur. Zo verscheen vorig jaar van zijn hand bij uitgeverij Bert Bakker List en bedrog, een edi tie van drie rederijkerskluchten, waaronder de klucht Jan Fijnart uit Middelburg. i/i/e^ienncn<^. Koperen gildepenning van de rederijkerskamer 'De spruite Jesse, in minnen groeijende' te Middelburg, 1642. Ets en gra vure, anoniem, 8x12 cm, uit: Chronijkalmanak, Middelburg 1791. Zelandia Illustrata, III-0879. Van Dixhoorn en Ramakers zijn op zoek naar (amateur-)onderzoekers die deel willen gaan uit maken van een onderzoeksteam dat onder hun begeleiding onderdelen van het Zeeuwse rederij kersleven nader gaat onderzoeken. De mogelijk heid bestaat een deelproject uit te voeren als bui tenpromovendus. Men verwerkt het onderzoek dan in een proefschrift. De Rijksuniversiteit Gro ningen faciliteert dergelijke trajecten door middel van vergoedingen voor deelname aan cursussen en congressen en biedt ondersteuning bij de ver werving van subsidies voor de bestrijding van onderzoekskosten. Voor het project als geheel wordt daarom ook gestreefd naar facilitering in de regio. De bedoeling van het project is enerzijds het in kaart brengen, verzamelen en toegankelijk maken van de bronnen van de Zeeuwse rederijkerscul tuur, en anderzijds het stimuleren van verder onderzoek naar bepaalde elementen uit die cul tuur. Het gaat wat de bronnen betreft om archief verzameld door de kamers zelf (voor zover dat er nog is), om manuscripten en drukwerk van rede rijkers en van kamers die in archieven, bibliothe- Zeeuwse rederijkers 25

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2011 | | pagina 31