ken, en bij particulieren zijn bewaard gebleven, maar ook om documenten betreffende de rederij kers in archieven van wereldlijke en kerkelijke overheden (stadsrekeningen, heerlijke rekenin gen, oorkonden, verboden, besluiten, notulen, kerkenraads- en classisarchieven, rechtszaken Bord van de rederijkerskamer Het Bloemken Jesse te Middel burg, 1589. Het bord was eigendom van het Zeeuws Genoot schap en is verloren gegaan bij de brand in mei 1940. Foto ca. 1920, Zelandia Illustrata, ZI-III-0498. waarin rederijkers en hun kamers voorkomen), notarissen (geschillen, getuigenverklaringen, afspraken) of particulieren en families. Daarnaast moet het materiële erfgoed (dat wat er nog is, en dat wat verdwenen is maar uit litera tuur nog bekend is) in kaart worden gebracht en gefotografeerd. Daaronder vallen naast de genoemde archiefstukken ook boeken en pam fletten, gildepenningen, drinkbekers, blazoenen, prenten, of schilderijen waarop bijvoorbeeld rede rijkersteksten staan. Ten slotte kunnen verzame lingen van achttiende-eeuwse en negentiende- eeuwse (literatuur)historici en taal- en volks- kundigen informatie bieden die vaak op andere manier verloren is gegaan. Te denken valt aan de verzameling van Meertens, en mogelijk ook die van Van Dale. Overigens bevindt zich een deel van het Zeeuwse erfgoed ook in bibliotheken en archieven in Vlaanderen en de rest van Neder land. Na een eerste oproep in Zeeuws Erfgoed van september 2010 is de opbouw van het netwerk van deelnemers (onderzoekers, contactpersonen, e.d.) nu begonnen. Het streven is om in elke Zeeuwse regio enkele onderzoekers samen te laten werken aan in samenspraak opgezette deel projecten. Ter ondersteuning van het project en om het netwerk uit te bouwen willen we graag ook contact leggen met de verschillende heem kundige kringen in Zeeuws-Vlaanderen, op Wal cheren, de Bevelanden, Tholen en Schouwen-Dui- veland. Om belangstellenden een indruk te geven van wat Van Dixhoorn en Ramakers voor ogen staat, volgen hier beschrijvingen van twee deelonder zoeken, beide met literatuurhistorische en soci aalhistorische kanten. Job Gommersz (1543-na 1573) uit Nieuwer- kerk is een representant van het Zeeuwse rederij kersleven na 1560. Hij heeft een handschrift nagelaten met drie rederijkersspelen en een aan tal refreinen waaruit zowel het niveau van zijn kennis als zijn dramatische werkwijze en sporen van het rederijkersleven zelf zijn af te lezen. Aan de editie van het handschrift wordt nu in het kader van dit project gewerkt. Een door hem nagelaten kalender en een door hem, als secreta ris, aangelegd boek met de wetten van het kwar tier van Nieuwerkerk verschaffen verder inzicht in zijn omgeving, zijn leven, zijn familie en vrienden, en zijn denken. Een editie en studie van het handschrift Gommersz en de overige sporen van diens activiteiten kunnen een unieke inkijk opleveren in de leef- en denkwereld van een zes- tiende-eeuwse ontwikkelde dorpsbewoner. Het rekeningboek (1590-1795) en de wed- strijdboeken (1680-1795) met gedichten geschre ven voor de interne competitie van de rederij kerskamer Missus Scholieren bieden een unieke inkijk (over een periode van twee eeuwen) in het rederijkersleven van de stad Veere. Het rekening boek bevat de uitgaven en inkomsten voor de interne bijeenkomsten, wat het mogelijk maakt de wekelijkse praktijk van het rederijkersleven van jaar tot jaar te volgen en te onderzoeken wie in Veere als rederijkers actief waren. Bovendien bevat het rekeningboek enkele werken van rede rijkers, zoals een doodsklacht op Adriaen Vale rius, een van de belangrijkste leden uit het begin van de zeventiende eeuw, waardoor het mogelijk is de ideologie en literaire traditie van de Veerse rederijkers te bestuderen. De wedstrijdboeken 26 Zeeuwse rederijkers

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2011 | | pagina 32