is dat Middelburg in de chaotische situatie rond het korte maar felle gevecht om de Sloedam min of meer onbedoeld in het strijdgewoel terecht kwam. Bedoeld of onbedoeld, de schade aan het historische centrum was er niet minder om. Hoewel bepaalde aspecten van de beschieting nog steeds niet geheel duidelijk zijn, biedt dit boek vooralsnog de best onderbouwde recon structie ervan. Hiermee leveren de auteurs een zeer belangrijke bijdrage aan de geschiedschrij ving van een van de zwartste bladzijden van de twintigste-eeuwse geschiedenis van Zeeland. Het is ook een goed geïllustreerd en goed geschreven boek, dat de sfeer van de meidagen van 1940 in Zeeland behoorlijk goed over weet te brengen. Als interessante bijkomstigheid geeft de gedetail leerde beschrijving van de Franse militaire acties in Zeeland de lezer een close-up van het gebrek aan effectiviteit van de Franse strijdmacht anno 1940. Al met al is Het vergeten bombardement een belangrijke én interessante toevoeging aan de boekenkast van iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Middelburg en Zeeland. Laurens Hemminga Lydia Wolterbeek-van der Vlerk, Voortdurend onderweg. Louis Heymans 1890-1977. Een biogra fische schets. Middelburg, Stichting Zeeuwse Katernen, 2010 (Zeeuwse Katernen deel 20). 72 blz., illustraties in kleur. ISBN 978-90-74517-16- 4. 16,50. Bijna vijftig jaar lang, van 1921 tot 1965, was Louis Heymans de spil van het Middelburgse beeldende-kunstleven, zeker volgens zijn eigen opinie. Hij was leraar aan het Stedelijk Gymna sium, de Rijkskweekschool voor Onderwijzers en de Avondschool voor Nijverheidsonderwijs. Hon derden Walcherse scholieren hebben les van hem gehad; daarbij lag het accent vooral op kunstzin nige vorming. Hij nam zijn leerlingen mee naar de tentoonstellingen in het Middelburgse Kunst museum en zelfs naar Parijs, de stad van zijn dromen. In dit opzicht had hij veel overeenkomst met de Goese kunstschilder Van der Spoel, maar voor de rest verschilden ze veel, en ze hadden zelfs een grondige hekel aan elkaar. Van der Spoel distantieerde zich van het volgens hem kneuterige Zeeuwse kunstleven en werd landelijk bekend, Heymans trachtte juist het culturele kli maat in Zeeland, en speciaal op Walcheren, te bevorderen. Hij was actief lid van de Kunstkring Het Zuiden in Vlissingen en na de Tweede Wereldoorlog van de Zeeuwse Kunstenaarskring, en organiseerde tentoonstellingen en andere acti viteiten. Zo was hij inderdaad 'voortdurend onderweg'. Daarnaast, en eigenlijk op de eerste plaats, was Heymans ook beeldend kunstenaar: schilder, etser en ontwerper van affiches en reclamedruk werk. Ondanks zijn bewondering voor de Vlaamse expressionisten en Picasso was hij in wezen een traditioneel kunstenaar. Hij werd vooral bekend door zijn minutieuze etsen van Zeeuwse stads- en dorpsgezichten, die gretig aftrek vonden en nog steeds geliefd zijn. Na de verwoesting van Middelburg in 1940 maakte hij een indrukwekkende serie tekeningen van de vernielde stad. Ook zijn schilderijen, landschap pen, stillevens en figuurstukken waren aanvan kelijk traditioneel. Een groot colorist was hij niet en veel van zijn werk gaat gebukt onder een te kwistig gebruik van paars en giftig groen. Tot zijn verdriet lukte het hem niet om landelijk bekend te worden; hij bleef een Zeeuwse coryfee. Na zijn pensionering ging Louis Heymans meer experimenteren. Hij kwam via kubistische pogingen tot materieschilderijen, waarbij hij allerlei stukken textiel en kleine voorwerpen ver werkte. Na de dood van zijn vrouw vereenzaamde hij en werd zijn geestelijke toestand labiel. Zijn droom om van Middelburg een klein Montmartre te maken, was niet uitgekomen. Hij begiftigde het Zeeuws Museum in wording met een flinke col lectie eigen werk, die onmiddellijk in het depot werd opgenomen en er zelden meer uitkwam. De biografie die nu in de serie Zeeuwse Katernen is verschenen, is eigenlijk het werk van drie vrou- Boekbesprekingen 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2011 | | pagina 41