Herstel van de afkalvende zandplaten achter de Oosterscheldekering wordt voorgesteld in aanbe veling 6. Hier gaat het om een milieumaatregel die geen veiligheidsdoel dient. Aan het einde van haar levensduur wil men de Oosterscheldekering verwijderen om de werking van het getij te her worden geofferd voor het milieu. Een typisch politieke kwestie, die meer discussie verdient. En als estuaria weer geopend gaan worden, dan hoort de Lauwerszee daar ook bij. Dokkum wordt dan weer een getijhaven. Een vraag is nog hoe duurzaam dit beleid is. Herstelwerkzaamheden aan de calamiteuze Willem Annapolder, gemeente Kapelle, na een dijkval. Links: gezicht op de linkerhelft van de dijkval, met dijkwerkers en opzichters, 30 december 1936. Zelandia Illustrata III 0428-01. Rechts: de kleibekisting binnen- dijks, met opzichters, 15 december 1936. Zelandia Illustrata III 0428-03. stellen. Ook dit is een milieumaatregel, die een omvangrijke dijkverhoging rond het bekken vergt. De Westerschelde blijft open teneinde dit natuur lijke estuarium en de vaarweg naar Antwerpen te behouden (aanbeveling 7). Omvangrijke dijkver sterking is nodig. Hier wordt de beproefde verdediging tegen het hoge water door kustverkorting afgezworen. De oude methode bracht vele voordelen als ver hoogde veiligheid, minder te onderhouden dijk- lengte, rustig water voor de scheepvaart, kortere landverbindingen en zoet water voor de land bouw. Een bijkomend voordeel voor deze tijd is dat de pittoreske haventjes volledig open kunnen blijven aan het getemde water. In New Orleans heeft men geen afsluitdijken of deltadammen en daar staan drie meter hoge betonnen wanden op de oevers van de grachten. Zo zou Amsterdam er ook uitzien zonder Oranjesluizen en Afsluitdijk. Ook is het rustige water van het IJsselmeer en de Grevelingen meer geschikt voor de waterrecreatie dan getijwater. De ouderwetse voordelen van het afsluiten Als de Waddenzee verdrinkt door de zeespiegel rijzing, dan is het te verwachten dat ook de estu aria in het zuidwesten verdrinken, ondanks alle moeite. Overigens zie ik de seculaire economische ontwikkeling die havens richting kust verplaatst ook voor Antwerpen opgaan. Het zal binnen een eeuw te kostbaar en te gevaarlijk voor mens en milieu zijn om steeds grotere schepen via de getijgeul naar Antwerpen te laten varen. De haven verplaatst naar de kust en de Wester schelde wordt afgesloten met een kostbare storm vloedkering of een eenvoudige uitwateringssluis als de middelen ontbreken. De waterkwaliteit in Krammer, Volkerak en Zoommeer is slecht. Daarom stelt de commissie in aanbeveling 8 voor een zoutgradiënt in te stellen. Het is mij niet duidelijk waarom dit een kwali teitsverbetering van het overbemeste water zou moeten brengen zonder dat de Oosterschelde daaronder lijdt. Ook gaat dit gebied aangevuld met de Oosterschelde dienen als overloopgebied voor hoge zoete Rijnafvoeren. Welke schade brengt dit toe aan het zoute milieu? Hoe kan de 100 Zeeland en zeewater

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2011 | | pagina 22