Herstel van de afkalvende zandplaten achter de
Oosterscheldekering wordt voorgesteld in aanbe
veling 6. Hier gaat het om een milieumaatregel
die geen veiligheidsdoel dient. Aan het einde van
haar levensduur wil men de Oosterscheldekering
verwijderen om de werking van het getij te her
worden geofferd voor het milieu. Een typisch
politieke kwestie, die meer discussie verdient. En
als estuaria weer geopend gaan worden, dan
hoort de Lauwerszee daar ook bij. Dokkum wordt
dan weer een getijhaven.
Een vraag is nog hoe duurzaam dit beleid is.
Herstelwerkzaamheden aan de calamiteuze Willem Annapolder, gemeente Kapelle, na een dijkval. Links: gezicht op de linkerhelft
van de dijkval, met dijkwerkers en opzichters, 30 december 1936. Zelandia Illustrata III 0428-01. Rechts: de kleibekisting binnen-
dijks, met opzichters, 15 december 1936. Zelandia Illustrata III 0428-03.
stellen. Ook dit is een milieumaatregel, die een
omvangrijke dijkverhoging rond het bekken
vergt.
De Westerschelde blijft open teneinde dit natuur
lijke estuarium en de vaarweg naar Antwerpen te
behouden (aanbeveling 7). Omvangrijke dijkver
sterking is nodig.
Hier wordt de beproefde verdediging tegen het
hoge water door kustverkorting afgezworen. De
oude methode bracht vele voordelen als ver
hoogde veiligheid, minder te onderhouden dijk-
lengte, rustig water voor de scheepvaart, kortere
landverbindingen en zoet water voor de land
bouw. Een bijkomend voordeel voor deze tijd is
dat de pittoreske haventjes volledig open kunnen
blijven aan het getemde water. In New Orleans
heeft men geen afsluitdijken of deltadammen en
daar staan drie meter hoge betonnen wanden op
de oevers van de grachten. Zo zou Amsterdam er
ook uitzien zonder Oranjesluizen en Afsluitdijk.
Ook is het rustige water van het IJsselmeer en de
Grevelingen meer geschikt voor de waterrecreatie
dan getijwater.
De ouderwetse voordelen van het afsluiten
Als de Waddenzee verdrinkt door de zeespiegel
rijzing, dan is het te verwachten dat ook de estu
aria in het zuidwesten verdrinken, ondanks alle
moeite.
Overigens zie ik de seculaire economische
ontwikkeling die havens richting kust verplaatst
ook voor Antwerpen opgaan. Het zal binnen een
eeuw te kostbaar en te gevaarlijk voor mens en
milieu zijn om steeds grotere schepen via de
getijgeul naar Antwerpen te laten varen. De
haven verplaatst naar de kust en de Wester
schelde wordt afgesloten met een kostbare storm
vloedkering of een eenvoudige uitwateringssluis
als de middelen ontbreken.
De waterkwaliteit in Krammer, Volkerak en
Zoommeer is slecht. Daarom stelt de commissie in
aanbeveling 8 voor een zoutgradiënt in te stellen.
Het is mij niet duidelijk waarom dit een kwali
teitsverbetering van het overbemeste water zou
moeten brengen zonder dat de Oosterschelde
daaronder lijdt. Ook gaat dit gebied aangevuld
met de Oosterschelde dienen als overloopgebied
voor hoge zoete Rijnafvoeren. Welke schade
brengt dit toe aan het zoute milieu? Hoe kan de
100
Zeeland en zeewater