Burgerlijke stand 200 jaar, Ballustrada 25 In 2011 is het tweehonderd jaar geleden dat de burgerlijke stand in Nederland werd ingevoerd, "een overheidsadministratie van geboorten, huwelijksvoltrekkingen en overlijden van perso nen", schrijft archivaris bij het Zeeuws Archief Leo Hollestelle in zijn artikel 'De staat der Zeeu wen'. Die burgerlijke stand danken we aan de Franse keizer Napoleon, die onze voorouders ver plichtte een achternaam aan te nemen. Hollestelle beperkt zich in zijn bijdrage tot de eerste 115 jaar na 1811. Daarvoor heeft hij twee argumenten, een praktische en een inhoudelijke. De eerste overweging is ruimtegebrek in dit blad, omdat de auteur te veel informatie heeft om die in een overzichtelijk artikel samen te vatten. Ten tweede loopt de gekozen periode synchroon met de termijn (100 jaar) waarin geboorteakten open baar worden gemaakt. Gegevens uit die burgerlijke stand dienden de bekende Zeeuwse historicus Jan Zwemer als bron voor zijn onderzoek naar huwelijken en sociaal- economische omstandigheden op het Zeeuwse platteland. 'Deel 2' luidt de ondertitel van zijn bijdrage, een vervolg op een in het september nummer verschenen bijdrage. De redactie besloot eerder dat 'vervolgverhalen' in een kwartaalblad niet wenselijk zijn, maar dit tweede deel laat zich ook goed lezen zonder het eerste erop na te hoe ven slaan. Een ander jubileum is dat van het enige Zeeuwse literaire tijdschrift Ballustrada, dat 25 jaar bestaat. In het traditionele kunstkatern in het decembernummer van Zeeland staat een aantal gedichten van Ballustrada's oprichter en hoofdre dacteur André van der Veeke, geïllustreerd door kunstenaar Jan Verschoore. André van der Veeke (Rotterdam 1947) is dichter en publicist. Hij schreef voor diverse tijdschriften en leverde bij dragen aan verzamelbundels. Dichtbundels van zijn hand: Het Sacrament van de Sneeuw (Slib reeks), Reizigers voor alle richtingen (ADZ), Tekens in het land, Moerasbeest Verdriet (Wagner Et Van Santen), Rotterdam vertrekt (De Contra bas), Blauw als ijs (Liverse). Bij de laatste uitge verij komt binnenkort een bundel uit met verha len onder de titel Een meedogenloze vrede. Jan Verschoore (1954) is parttime beeldend kunstenaar ('kunst na arbeid') en maakt al ruim twintig jaar kleingrafiek. Gedurende zijn mail- artperiode werden zijn 'artistamps' (kunstenaars postzegels) voor diverse publicaties gebruikt. Zijn 'zegelblokken-project' werd tentoongesteld in onder andere het Museum van het Boek (Meer- manno Westreenianum te Den Haag). Tegenwoor dig maakt hij voornamelijk prenten door middel van de linosnede (hoogdruktechniek) op een wat groter formaat dan zijn 'artistamps'. De rubriek Aanwinsten biedt als immer een breed scala aan onderwerpen uit periodieken van organisaties waarmee het Genootschap contacten onderhoudt. Van 'radicale democraten in Leiden in de periode 1795-1797', een beschouwing over bedreigd historisch erfgoed in Limburg tot een stuk over de werktuigen van de Antwerpse havenarbeider tussen circa 1870 en 1966. En wat dacht u van een verhandeling over zeekomkom mers, verzameld op een Belgisch-Nederlandse expeditie naar Antarctica? Dat lijkt op een bonte verzameling van obscuriteiten, maar het levert wel een boeiend verhaal op. Eind augustus overleed op 76-jarige leeftijd Arie (Aat) Molendijk. Samen met zijn vrouw Ellen ver zorgde hij zeven jaar de beeldredactie van Zee land. Classicus Aat was jarenlang leraar aan de CSW in Middelburg. In het Genootschap was hij verder onder meer actief als lid van de Genoot- schapsraad, bestuurder en drijvende kracht achter de werkgroep theologie. Op zijn rouwkaart werd hij getypeerd met de woorden "integer, trouw, behulpzaam, zachtmoedig en erudiet". Zo herin neren ook redactieleden van dit blad hem. Dag Aat, goed mens. Eric-Jan Weterings Introductie 121

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2011 | | pagina 3