reisberichten
SUN
ERIC DE KUY PER
DAG STOEL
NAAST DE TAFEL
ERIC DE KUYPER
DE HOED VAN
TANTE JEANNOT
TAFERELEN UIT DE
KINDERJAREN IN BRUSSEL
SUN
Drie boekomslagen van Leo de Bruin. Uit het besproken boek.
blijven gaan, tussen de bedrijven door sleutelend
aan zijn eigen letterontwerp, de Maye. Het was
hard aanpoten, juist en vooral bij het 'gewone'
werk. Karei Martens: "Anders dan je vaak ziet,
liet Leo de tekst niet zomaar inlopen. Hij werkte
die typografisch door tot in de details, zoals
woordafbrekingen, komma's, leestekens, tussen-
koppen, kleinkapitalen en regelafbrekingen, uit
drijven of inwinnen en dergelijke."
Zo is het maar net. Die broodnodige leesbaar
heid dus. En daar komt nog veel meer bij kijken.
Het is dan ook een beetje jammer dat de verzor
gers van Leo de Bruin, typograaf juist in dit
opzicht een paar lelijke steekjes hebben laten val
len. Je kunt er bijvoorbeeld over twisten of je de
ligatuur 'oe' in oeuvre, manoeuvre e.d. moet
gebruiken, maar als je het doet moetje daar ook
consequent in zijn. Nu staat op de flaptekst het
woord oeuvre wel met een ligatuur en in het boek
vervolgens enkele malen niet. Verder kom ik
spellingsfouten tegen (jong gestorven, lettercorp
sen, fuss, conti nent), overbodige komma's,
onderkasten die kapitalen moeten zijn, een ont
brekende spatie en een verminkte apostrof. Dat
hoort niet. Het gaat bij de boekverzorging immers
om "het bezweren van de chaos, het tot vorm
dwingen van de ordeloosheid" (Henk Hoeks).
Leo de Bruin spiegelde zich graag aan de grote
typografen van de twintigste eeuw: Stanley
Morison, Eric Gill, Jan Tschichold en Jan van
Krimpen. Het boek is dan ook gezet in de Bembo,
een van de oudste en meest uitgebalanceerde let
tertypes, en de koppen, jawel in de Gill, in het
begin van de vorige eeuw ontworpen voor de
Londense Underground. Daaruit blijkt de toewij
ding waarmee de initiatiefnemers dit boek heb
ben samengesteld.
Leo's Maye is niet af, hoewel ik haar graag
eens zou willen zien. Leo's leven was niet af. En
Leo's bijdrage aan de ontwikkeling van de typo
grafie was niet af. Ik probeer me voor te stellen
hoe de lijnen die hij heeft uitgezet door anderen
zullen worden doorgetrokken, maar vooralsnog
blijf ik droevig gestemd.
Bert Gerestein
Boekbespreking
159