$Atreit*Ja f/tf jr.Pim. niets gelegen liet liggen aan afkomst en stand van de betrokkenen. Het Psalmoproer op Walche ren in 1778 is er een extreem voorbeeld van. Toen maakten orthodox-gereformeerde plattelandsbe woners bezwaar tegen het feit dat de burgemees ters en schepenen van Westkapelle geen verant- zich meester van ambachtsbezit dat voorheen altijd tot de stedelijke elite had behoord. Met dit verschil, dat de Schouwse boeren werden gedre ven door het verlangen hun maatschappelijke sta tus te vergroten en de Walcherse boeren door politieke ideologie en geloofsovertuiging. Na het overlijden van de kinderloze jhr. Willem Versluys (1798-1875), achterkleinzoon van de stichter, is Sint Jan ten Heere voor afbraak verkocht. Op de plaats van het vroegere tuinmanshuis werd een boerderij gebouwd die de naam van de buitenplaats kreeg. Tekening: Kees de Plaa, 2004, Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata, Plaa-2526. woording wilden afleggen over ingrijpende strafmaatregelen die zij namen omdat kerkgan gers hadden geweigerd de psalmen op een nieuwe wijze te zingen. Deze nieuwe zangwijze was kort daarvoor door de Staten van Zeeland verplicht gesteld. De fluwelen revolutie die twee orthodox- gereformeerde boeren uit Grijpskerke in 1792 doorvoerden, was er eenzelfde illustratie van. Pieter Dekker (1742-1802) en Willem Wisse (1737- 1804) kochten in 1792 de ambachtsheerlijkheid Grijpskerke van de Middelburgse regent Galenus Dignus Steengracht (1763-1839) uit onvrede over diens aanspraken om de ontvanger van de kerk en armengoederen te mogen benoemen. Net als Bartel Lokker en Bartel Hoogenboom op Schou- wen-Duiveland maakten de Walcherse boeren Het politieke denken van de orthodox-gere formeerden greep terug op de calvinistisch-oran- gistische politieke theorie uit de zeventiende eeuw. De overtuiging dat God met het verval van de Republiek zijn ongenoegen liet blijken over het Nederlandse volk, leidde in de tweede helft van de achttiende eeuw tot groeiende verontrusting onder orthodox-gereformeerde plattelandsbewo ners. Zij weigerden de overheid kritiekloos te vol gen, maar legden het handelen van de bestuur ders langs hun eigen morele meetlat. Overigens beperkte dit objectiverende denken over het func tioneren van gezagsdragers zich niet uitsluitend tot orthodox-gereformeerden. Onder een veel gro ter deel van de plattelandsbevolking was een politiek zelfbewustzijn ontstaan. De beoordeling Desurbanisatie in Zeeland 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 43