Aanwinsten maart G.G. Trimpe Burger-Mekking Hollandhistorisch tijdschrift (2011, 3} is een the manummer: 'Holland in de wereld, de wereld in Holland'. Het gaat over de manier waarop de wereld in de afgelopen eeuwen invloed op Hol land heeft gehad, en omgekeerd hoe Holland invloed op de wereld uitoefende. Drie historici reflecteren op het thema: W. Frijhoff, K. Davids en J. Duindam. De eerste beschrijft het leven van een Hollands weeskind uit de zeventiende eeuw en diens levensloop in Ghana en Nieuw Amster dam (New York). Davidse stelt vast dat rond de laatste eeuwwisseling in Nederland de global his tory in opkomst kwam, ingezet door sociaal- en economisch-historici, wat ook inhoudt dat sinds die tijd niet meer voornamelijk in de archieven gezocht wordt naar sporen van de elite, maar ook van gewone mensen. Duindam pleit voor vergelij king als maatstaf. Vergelijkend onderzoek was aanvankelijk nog wel meest Europees van karak ter, maar richt zich steeds meer op verre wereld delen. De grote meerderheid van historici ver toont wel een uitgesproken internationale oriëntatie, maar blijft toch het Nederlandse verle den als vanzelfsprekend uitgangspunt kiezen. Juist vergelijkingen die berusten op onderzoek van primaire bronnen in verschillende taalgebie den juicht de auteur toe. Er is een artikel over het turbulente leven van Lotte Stam-Berese, een Pools-Duitse architect in Nederland (S. Smets), over Hollandse popmuziek rond 1970 in internationaal perspectief (P. Sijnke), over de fiets als vehikel voor de con structie van een Nederlandse identiteit (A. Ebert) en over koffie, thee en porselein in de Hollandse materiële cultuur (S. Muurling). Het laatste stuk in dit nummer heet 'Inburge ren in anderhalf uur?' en is geschreven doorT. Toornvliet. Dat inburgeren gebeurt dan via het televisieprogramma Ik hou van Holland, dat leert watje als Nederlander over je land hoort te weten en wat de kenmerken van internationale identiteit zijn. Hoe explicieter de afbakening van de natio nale identiteit is, hoe meer er een eenzijdig beeld wordt geschetst, wat misschien het beeld is van de heersende opvattingen in de samenleving. Platenhoes van The Fooi uit 1968. Voor een deel van de Nederlanders zullen deze programma's averechts werken, juist omdat ze weinig ruimte bieden voor diversiteit. Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur gaat samen met het Nederlands Openluchtmuseum een nieuw instituut vormen onder de naam Neder lands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed, afgekort als VIE. De tijdschriften Tradi tie en Volkscultuur Magazine zullen niet meer verschijnen in 2012. In plaats daarvan komt een nieuw tijdschrift met de naam Immaterieel Erf goed. Het laatste nummer van Traditie bevat artike len over Sinterklaaslekkernijen, ijszeilen, tradi ties in Markelo, het Islamitisch offerfeest en levenslooptradities in Zeeland. Ook het laatste Volkscultuur Magazine staat bol van de tradities, zoals die nog voortleven in Staphorst, Schiermonnikoog en op de Zeeuwse eilanden. Wakker Dier wil koeien in de wei op de lijst van immaterieel erfgoed plaatsen. Ruim een kwart van de koeien in Nederland komt nooit buiten en dat aantal zal in de komende jaren in rap tempo toenemen. Ook verdwijnen veel oude, mpmtnj 36 Aanwinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 46