Aanwinsten maart
G.G. Trimpe Burger-Mekking
Hollandhistorisch tijdschrift (2011, 3} is een the
manummer: 'Holland in de wereld, de wereld in
Holland'. Het gaat over de manier waarop de
wereld in de afgelopen eeuwen invloed op Hol
land heeft gehad, en omgekeerd hoe Holland
invloed op de wereld uitoefende. Drie historici
reflecteren op het thema: W. Frijhoff, K. Davids
en J. Duindam. De eerste beschrijft het leven van
een Hollands weeskind uit de zeventiende eeuw
en diens levensloop in Ghana en Nieuw Amster
dam (New York). Davidse stelt vast dat rond de
laatste eeuwwisseling in Nederland de global his
tory in opkomst kwam, ingezet door sociaal- en
economisch-historici, wat ook inhoudt dat sinds
die tijd niet meer voornamelijk in de archieven
gezocht wordt naar sporen van de elite, maar ook
van gewone mensen. Duindam pleit voor vergelij
king als maatstaf. Vergelijkend onderzoek was
aanvankelijk nog wel meest Europees van karak
ter, maar richt zich steeds meer op verre wereld
delen. De grote meerderheid van historici ver
toont wel een uitgesproken internationale
oriëntatie, maar blijft toch het Nederlandse verle
den als vanzelfsprekend uitgangspunt kiezen.
Juist vergelijkingen die berusten op onderzoek
van primaire bronnen in verschillende taalgebie
den juicht de auteur toe.
Er is een artikel over het turbulente leven van
Lotte Stam-Berese, een Pools-Duitse architect in
Nederland (S. Smets), over Hollandse popmuziek
rond 1970 in internationaal perspectief (P.
Sijnke), over de fiets als vehikel voor de con
structie van een Nederlandse identiteit (A. Ebert)
en over koffie, thee en porselein in de Hollandse
materiële cultuur (S. Muurling).
Het laatste stuk in dit nummer heet 'Inburge
ren in anderhalf uur?' en is geschreven doorT.
Toornvliet. Dat inburgeren gebeurt dan via het
televisieprogramma Ik hou van Holland, dat leert
watje als Nederlander over je land hoort te weten
en wat de kenmerken van internationale identiteit
zijn. Hoe explicieter de afbakening van de natio
nale identiteit is, hoe meer er een eenzijdig beeld
wordt geschetst, wat misschien het beeld is van
de heersende opvattingen in de samenleving.
Platenhoes van The Fooi uit 1968.
Voor een deel van de Nederlanders zullen deze
programma's averechts werken, juist omdat ze
weinig ruimte bieden voor diversiteit.
Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur gaat
samen met het Nederlands Openluchtmuseum een
nieuw instituut vormen onder de naam Neder
lands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel
Erfgoed, afgekort als VIE. De tijdschriften Tradi
tie en Volkscultuur Magazine zullen niet meer
verschijnen in 2012. In plaats daarvan komt een
nieuw tijdschrift met de naam Immaterieel Erf
goed.
Het laatste nummer van Traditie bevat artike
len over Sinterklaaslekkernijen, ijszeilen, tradi
ties in Markelo, het Islamitisch offerfeest en
levenslooptradities in Zeeland.
Ook het laatste Volkscultuur Magazine staat
bol van de tradities, zoals die nog voortleven in
Staphorst, Schiermonnikoog en op de Zeeuwse
eilanden. Wakker Dier wil koeien in de wei op de
lijst van immaterieel erfgoed plaatsen. Ruim een
kwart van de koeien in Nederland komt nooit
buiten en dat aantal zal in de komende jaren in
rap tempo toenemen. Ook verdwijnen veel oude,
mpmtnj
36
Aanwinsten