n Bergen op Zoom, omstreeks 1918. De stevenklipper Adriana Dirkje van Jacob Gerrit Schot. Hier nog niet uitgerust met een zij- schroef. Foto coll. C.A. Schot. van de gratis wind als voortstuwing gebruik te maken bleef bestaan. Een ander niet onbelangrijk voordeel was dat het plaatsen van een motor op of onder het voordek niet of nauwelijks ten koste ging van het laadvermogen. De meeste schepen hadden één zijschroef, in vrijwel alle gevallen aangebracht aan stuurboord. Er waren bij uitzondering echter ook schepen met twee zijschroeven, aan elke kant één. De meeste zijschroeven konden slechts één kant uit draaien, in de vooruitstand. Toch waren er ook schroeven die door middel van een soort keerkoppeling in de achteruitstand konden draaien, doch deze waren ver in de minderheid. Na de Tweede Wereldoorlog liep de zeilvaart langzaam op haar eind. Veel bestaande zeilsche pen werden ontdaan van hun tuigage en kregen een vaste motor ingebouwd. Uiteraard kwam de zijschroef op die schepen dan te vervallen. Toch waren er nog schepen die al eerder ontdaan waren van hun tuigage en waarbij de inbouw van een vaste motor nog op zich had laten wachten. Deze voormalige zeilschepen hadden dus langere tijd louter op het zijschroefje gevaren. De Zeeuwse zeiiklipper Avontuur is hier een voor beeld van. Zij voer negen jaar lang alleen met behulp van de zijschroef rond. In 1938 of daar omtrent werd deze zeiiklipper van een zijschroef voorzien. In de oorlog ging de tuigage vrijwel geheel verloren. Na herstel kwam de Avontuur in 1946 terug in de vaart, nu definitief ontdaan van haar tuigage. De voortstuwing bestond vanaf dat moment dus louter nog uit de zijschroef. Pas begin 1954 vond de ombouw naar motorschip plaats. Het waren hoofdzakelijk voormalige zeilsche pen van kleiner formaat die nog jarenlang alleen met behulp van een zijschroef rondvoeren. Ze zijn nog tot ongeveer 1970 actief gebleven. De laatste zijschroefvaarders waren meestal nog actief in het vervoer van kunstmest en veevoer op korte binnenlandse trajecten. Zijschroefmotoren De gebruikelijke plaats voor de zijschroefmotor 84 Zijschroef

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 6