verlieten inwoners van Middelburg, Zierikzee en Vlisingen de provincie om zich in Holland te gaan vestigen. In het vierde deel van het onderzoek wordt bovendien het voorbeeld van ontwikkelin gen van de Ommelanden bij Groningen en het omliggende gebied van Leeuwarden beschreven waarbij de groei van de steden juist hand in hand ging met de bloei van het platteland.3 Een vergelijkbare zero-sumbenadering wordt gebruikt in de beschrijving van de verhouding Antwerpen-Zeeland. De bloei van Middelburg en Zierikzee zou volledig zijn veroorzaakt door de blokkade van de handel met Antwerpen na 1585, en de opheffing hiervan, ruim twee eeuwen later, was dan ook weer de reden voor de ondergang van de Zeeuwse steden.4 Zoals al zo vaak is beschreven, bestaat er een verband tussen het succes van vooral Middelburg als handelsstad en het afsluiten van de Schelde. Toch ligt deze rela tie iets genuanceerder dan de Utrechtse historici willen doen geloven. In de eerste plaats is er nooit echt sprake geweest van een volledige blokkade van de Schelde over een lange tijdsperiode. Bovendien kende Middelburg al in de late middel eeuwen een eerste bloeiperiode als havenstad. Het feit dat er toen nog een vrije vaart op Antwerpen bestond, dat ook tot het Spaanse Rijk behoorde, weerhield keizer Karei V er niet van om om streeks 1535 een kostbare investering toe te staan om in Middelburg een nieuwe haven en op Wal cheren het Havenkanaal te laten aanleggen. De aanleg van deze nieuwe toegang tot de zee is van cruciale betekenis geweest voor de ontwikkeling van Middelburg als belangrijk centrum in de internationale wereldhandel. Middelburg werd vooral actief in de nieuwe overzeese markten in de West en in de Oost die nog niet door de Ant werpse kooplieden waren bezocht. Tekenend was dat in 1602 heel veel Zeeuws kapitaal (bijna 20 procent van het hele startkapitaal) werd geïnves teerd in de oprichting van de VOC (dat slechts ten dele afkomstig was van Vlaamse vluchtelingen). Middelburg wist haar sterke positie als handels centrum bijna tweehonderd jaar succesvol te handhaven, maar zo valt er te lezen: "Vanaf 1795 ging het plotseling helemaal mis", "de snelheid waarmee Middelburg in 1795 ten onder ging, was overrompelend".5 In nog geen tien jaar tijd raakte de stad een derde van haar bevolking kwijt. De voornaamste verklaring voor de "plotselinge val" van Middelburg als handelscentrum is te vinden in de internationale ontwikkelingen. Na de Amerikaans zeilschip op de rede van Vlissingen. Aquarel van L.G. Haccou, 1835. Zeeuws Archief, Zelandia Illustrata II, 1186. Desurbanisatie 135

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 17