IfvpE wandelroute ging'. Alle beelden langs die route zijn gedocumenteerd in de stevige, vierkanten catalogus met op de cover een foto van Filip Dujardin. Die foto toont een imaginair Middel burg en is het beeldmerk van Facade geworden. Hij was op groot formaat te bewonderen op de abdijgevel tegenover het CBK op de Balans. Wat je daarop ziet zijn talloze Middelburgse daken en gevels, van bovenaf gezien, in een niet-bestaande enscenering. Dakkapellen zijn versteend, torens zonder ramen, daken waar een hap uit is of een dakvlak dat in de verkeerde kleur de verkeerde kant op helt. Als je de collage goed bekijkt, is er van alles vreemd aan. En daar ging het allemaal om. Wat we zien is niet altijd echt. Veel is nep, volgens de samenstellers van deze beeldenverzameling. Ook na afloop van de mani festatie is dat nog een zinvolle opmerking. Waarom nep erg is, wordt trouwens niet uitge legd. Of er een stad denkbaar is of zou moeten zijn waarin alles authentiek is, evenmin. Is een stedelijke enscenering niet per definitie een fagade? Worden bezoekers daarom niet juist uit gedaagd om de realiteit achter die facade te zoe ken? Een spannend en uitdagend tijdverdrijf, lijkt me zo. Hoe dan ook, deze manifestatie draaide om authenticiteit. Kunstenaars uit binnen- en buiten land reageerden daarop met hun objecten. Zo maakten ze met hun werk de stad nog nadrukke lijker tot een faijade. Van de veertien geselec teerde kunstenaars kwamen er zes uit Nederland, van wie twee uit de Zeeuwse hoofdstad zelf. Elk bracht zijn/haar eigen idioom en ideeën mee, dik wijls gebruik makend van al eerder beproefde procédés, maar in de context van het Middel burgse historische centrum kwamen ze wonder wel tot hun recht. Niet elk object is even geslaagd - de houten molen op het Noordbolwerk is obli gaat, de golfmachine onder de Herenbrug werkt niet -, terwijl andere - de zwarte poort De Pro- fundis op het Langevielebolwerk - tot nadenken stemmen. Van elke kunstenaar is een uitleg opgenomen, en een levensoverzicht. Het fraaie fotowerk van alle objecten is van de Middelburgse fotograaf Anna Breel. Vanwege de internationale aspiratie van CBK Zeeland is de tekst ook vertaald in het Engels en achter in de catalogus opgenomen. Via het Zeeuws Archief, de Zeeuwse Bibliotheek en de Cinema Middelburg werd de diepere betekenis van dit evenement nader belicht met lezingen en films, maar daarover is helaas niets in deze uit gave te vinden. Johan de Koning Boekbesprekingen 159

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 41