■mror M De bouw van een fregat op de werf van de Middelburgsche Commercie Compagnie in de Franse tijd I.H. Vogel-Wessels Boer De scheepstimmermansbaas van de Middelburgsche Commercie Compagnie, Jan Roose, werd in 1802 benaderd door een persoon, die anoniem wenste te blijven, om een fregat voor hem te bouwen. Na overleg met de directeuren van de Commercie Compagnie werd er een contract afgesloten. De bouw van dit schip is een financieel fiasco voor de werf geworden door het faillissement van de opdrachtgever, de slechte economische omstandig heden en het dichtslibben van de Middelburgse haven. In 1720 verenigden kooplieden uit Middelburg zich in de Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC). Aanvankelijk dreef de MCC vooral handel op de Middellandse Zee en West-Indië. Er waren ook handelscontacten met de Oostzee, de IJszee, de Witte Zee, Frankrijk en het Iberisch schierei land. Tevens dreef de MCC handel op West-Afrika en dan met name Guinee. In 1730 verloor de West-Indische Compagnie (WIC) het alleenrecht op de slavenhandel tussen Afrika en Zuid-Ame- rika. Vanaf dat jaar ging de MCC zich bezighou den met de slavenhandel. Al spoedig werd over gegaan tot de zogenaamde driehoekshandel, dat wil zeggen dat men van Europa naar West-Afrika reisde en via West-Indië naar Europa terugkeerde. De driehoeksreizen werden de belangrijkste bron van inkomsten van de MCC. De compagnie heeft zich overigens ook beziggehouden met de kaap vaart. Begin negentiende eeuw ging de MMC ver der als scheepswerf en ze werd in 1889 opgehe ven. De werf lag aan het dok aan de zuidkant van de stad, vlakbij de Segeerspoort. Hier lagen naast elkaar, van west naar oost, de werven van de MCC, de WIC en de VOC. Na de opheffing van de WIC nam de MCC de werf en het pakhuis van deze compagnie over. In 1818 vestigde de MCC zich op de voormalige werf van de VOC. Middelburg rond 1800 De Fransen vielen in 1794 de Republiek van de Zeven Verenigde Provinciën binnen. Op 4 febru ari 1795 capituleerden de Zeeuwse Staten en twee Merkteken Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC). dagen later trokken de Fransen Middelburg bin nen. Drie maanden later werd in Den Haag een verdrag met de Fransen gesloten waardoor de autonomie van de zeven provincies grotendeels verloren ging. Het bestuur werd geconcentreerd in Den Haag. Voor Middelburg had dit grote gevolgen. De stad kwam in een uithoek te liggen en verloor veel van zijn macht. Engeland, sinds 1793 in oorlog met Frankrijk, verbood in 1795 de handel met de Bataafse Republiek. De overzeese handel stokte mede doordat de koloniën door de Engelsen waren bezet. Alles wat met de scheep vaart en handel in verband stond verviel. Bij de MCC lag de scheepsbouw stil. Op 25 maart 1802 werd de Vrede van Amiens gesloten die een einde maakte aan de oorlog tussen Frankrijk, de Bataafse Republiek en Spanje enerzijds en Enge land anderzijds. De handel en daarmee de scheep vaart leefden op. De koloniën werden grotendeels teruggegeven zodat er weer rechtstreeks op deze gebieden gevaren kon worden. Waarschijnlijk hierdoor gestimuleerd werd de scheepstimmermansbaas van de MCC in 1802 benaderd met de vraag of er op de werf een fregat gebouwd kon worden. Helaas duurde de vrede Een fregat voor de MCC

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 9