fgam
m <4 m
m* u
vrienden, collega's, gasten en studenten. Op
de lerarenopleiding van het Mollerinstituut in
Tilburg geeft hij les en dat gaat hem goed af.
Studenten zijn enthousiast over zijn geëngageerde
manier van onderwijzen en Jan kan er zijn ideeën
en opvattingen goed kwijt. Terugkijkend moeten
Jan Goossen, zonder titel 1994, potlood op papier, 50 x 60 cm.
Foto Ivo Wennekes.
Jan Goossen, La Coneepeion (Working on Dreams) 1986, oil-
stick op papier, 50 x 60 cm. Foto Ivo Wennekes.
In de afgelopen tijd zijn verschillende versies
ervan op exposities te zien geweest, en die nabij
heid wekt telkens weer een schok op. Zo kinder
lijk eenvoudig lijkt het, maar zo ingenieus blijkt
het bedacht te zijn als je er de tijd voor neemt.
Ook de maker stak er veel tijd in. Veel stalen
modellen smeedde hij eigenhandig, of hij goot of
zaagde ze zelf. In allerhande variaties, voordat hij
uiteindelijk de meest effectieve en de meest spre
kende vond. Bij een klein houten beeld zijn de
bollen tot platte cirkels verworden, die als een
soort schotels voor en aan het raamwerk hangen.
Nog meer lijkt het hier zo te zijn dat ze er maar
lukraak hangen. Per ongeluk ertegenaan geplakt.
Niets is minder waar. Ze hangen precies waar ze
moeten hangen, om de compositie zo zuiver te
maken als die van muzieknoten. Nergens mag het
vals klinken. Als je stil naar dat blanke model
kijkt, zie je een opvallende overeenkomst met de
meubels van Rietveld, die zo graag functioneel
wilde zijn. Goossen heeft geen gebruik nodig. Die
beelden zijn al functioneel genoeg. Ze drukken
zijn gedachten uit voor ons.
Zeeland
we constateren dat hij soms te weinig energie
besteedde aan het exposeren van zijn eigen werk,
dat zo mooi paste in de tijd. Maar wellicht komt
die kans nog. Er is een grote, nieuwe belangstel
ling voor die stoere, ongenaakbare, ja soms
afstandelijke beelden.
Uiteindelijk verhuist Jan naar de zee. Met een
grote omweg brengt Yvette hem in 2003 naar de
grens van land en water, Vrouwenpolder. Het
einde van een bedevaart. Op die route liet hij vele
beelden achter, in alle uithoeken van het land.
Maar wie eerst zijn tekeningen zag en weet heeft
van zijn curieuze achtergrond, kijkt met een
jonge blik. Die ziet structuren en herkent de wil
tot afbakening en beweeglijkheid. Wat een pech
dat hij maar zo kort in zijn droomland mocht
wonen. Maar vooral, wat een pech dat wij nooit
zo'n krachtig beeld hebben gekregen. Of komt dat
nog?
Vanuit Eindhoven verhuist Jan Goossen naar Voor meer informatie: www.jangoossen.com.
Herpt, waar hij samen met zijn tweede vrouw
Yvette Lardinois een oude melkfabriek ombouwt
tot woonhuis en atelier. Ze ontvangen er veel
Jan Goossen
51