musea die de collectie gaan zien als economisch goed dat te gelde gemaakt kan worden, zoals onlangs bleek in Gouda waar een waardevol schilderij werd geveild om de financiële nood te lenigen. De auteur vindt dat de genootschappen de handen ineen moeten slaan en dat zij hun stem verder moeten laten klinken dan binnen de muren van de lezingenzaal! Het Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letter kunde van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde te Leiden (2012, 3-4) is een thema nummer: welke rol dient 'buitenlandse literatuur' - auteurs, literaire teksten en uitgevers - te spe len in de geschiedschrijving van de Nederlandse literatuur. Onderzoekers hielden zich al langer bezig met uitwisseling van literatuur tussen Nederland en Vlaanderen, nu wordt het onder zoeksveld uitgebreid. Er zijn onder andere bijdra gen waarin het draait om de negentiende-eeuwse invloed van Franstalige, Duitstalige en Engelsta lige literatuur. De rol van literatuurbemiddelaar, zoals een universiteitsdocent, wordt besproken. Vanuit een literair-wetenschappelijk perspectief worden ook confrontaties met Aziatische cultuur tradities belicht, aan de hand van teksten van wereldreizigers. Alle bijdragen in het nummer proberen antwoord te geven op de vraag naar de rol die de receptie van buitenlandse literatuur kan spelen in de Nederlandse literatuurgeschiede nis. In het driemaandelijks heemkundig tijdschrift Het land van Beveren (2013, 1) staat een aardig artikel over de grote betekenis van de raap (Bra- sica rapa rapifora) voor de Waaslandse bevolking (auteur R. Willems). Al in 1644 ontdekte de Engelse edelman Richard Weston een revolutio naire en doeltreffende landbouwmethode in het Waasland. Men zaaide er rapen voor het vee dat De raap, symbool van het Waasland, als heraldisch embleem op het ereteken van de Orde van de Wase Raap. Uit: Het Land van Beveren, jrg. LVI, nr. 1, maart 2013. daarmee op stal gevoederd werd. Een methode die zuinig uitviel, voedzaam was en de kwaliteit van de mest zeer verbeterde. Met deze mest werd de schrale grond zo vruchtbaar dat er zelfs vlas op verbouwd kon worden, wat in die tijd grote opbrengsten gaf. Als voedsel voor de mens was de raap ook zeer de moeite waard; hij werd gezien als redder bij hongersnood en graanschaarste. In de volkskunde leefde het gezegde "Rapen doen het gat gapen, iedere beet een scheet", en ook werd de plant wel als heksenplant gezien. Voor schilders was de raap een geliefd object. Geen wonder dat rapendiefstal nogal eens voorkwam. De gemeenten die bij de 'Keuren van Waas' hoor den, hebben de raap als heraldisch symbool in hun wapenschild geplaatst. I B.RQB'.Ji oj- 72 Aanwinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 34