Het einde De neergang van het klassieke caféorgel begon al aan het eind van de jaren vijftig. Met de opkomst van nieuwe muziekgenres, zoals de rock-'n-roll en later de pop- en beatmuziek, veranderde de smaak van het publiek. Eigenaars van cafés en dancings gingen zich richten op een nieuwe doel groep: de jeugd. De nieuwe generatie vond een dansorgel curieus maar ouderwets. Een orgel in de zaak was niet langer een garantie voor meer bezoekers, integendeel. In een poging mee te gaan met de nieuwe tijd ging de firma Decap uit Antwerpen moderne instrumenten produceren met een elektronisch orgel als basis, voorzien van strakke formica facades. Vooral in de baancafés in België, waar een wat ouder publiek kwam, bleven deze instru menten nog tot ver in de jaren zeventig populair. Ook in Zeeuws-Vlaanderen ging men met de tijd mee. In het café-restaurant van A.J. van Oos- terom aan het Stationsplein 6 te Hulst werd rond 1970 een nieuw 106-toets half-elektronisch Decap-dansorgel geplaatst, van het type X 500 P. Het orgel werd in de jaren tachtig verbouwd op een toen modern magneetbandsysteem in plaats van kartonnen orgelboeken. Ook in andere zaken kwamen half-elektronische orgels te staan. Inmiddels zijn ook deze allemaal verdwenen. Veel klassieke dansorgels uit de jaren 1900- 1960 werden gesloopt. Voor de meeste cafébazen was een groot orgel een sta-in-de-weg geworden Ze waren blij als iemand ze kwam weghalen. Vanaf de jaren zestig ontstond er belangstelling voor deze instrumenten bij verzamelaars in het buitenland, een ontwikkeling waar diverse han delaars van hebben geprofiteerd. De meeste Zeeuwse dansorgels van weleer die nog bestaan, zijn heden ten dage dan ook in privécollecties in Zwitserland, Engeland, Japan en de USA te beluisteren. Bron Dit artikel is een bewerking van de vijfdelige serie 'Het dans orgel in Zeeuws-Vlaanderen in vroeger jaren', samengesteld door Jack Jacobs, gepubliceerd in Het Pierement, kwartaal blad van de Kring van Draaiorgelvrienden, oktober 2007 t/m oktober 2008. Wij hebben getracht de herkomst van de illustraties bij dit artikel zoveel mogelijk te achterhalen. Wie meent auteurs recht te kunnen claimen, kan zich wenden tot het KZGW- secretariaat (zie de colofon in dit blad). 114 Dansorgels

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 34