Zeeland 22.3 Aanwinsten september G.G. Trimpe Burger-Mekking Het jaarboek 2012-2013 van de Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten heeft als titel Schapers en Schapen, Schorren en Polders, en is geschre ven door Mare Buise. Misschien is de schapen houderij een van de eerste professionele vormen van bestaan geweest in de Vier Ambachten en het Land van Waas. Eerst waarschijnlijk op kleine schaal voor eigen gebruik, maar nadat in de mid deleeuwen de bevolking van de Vlaamse steden begon toe te nemen, werden de kudden op venen en schorren de toeleveranciers van wol, waardoor bijvoorbeeld de lakenindustrie in Gent zich enorm kon ontwikkelen. Tot halverwege de twin tigste eeuw liepen er nog veel kudden rond op schorren en omliggende polders. Rond 2000 is dit cultuurhistorisch element niet meer te vinden. Deze studie geeft een overzicht van het schapen- bedrijf in het Verdronken Land van Saeftinghe en in het poldergebied dat sinds 1800 op de aangren zende verdronken landen is bedijkt. De auteur vertelt over de families die schapen in kuddever- band hielden, en over de herders, van wie een groot aantal afkomstig was uit het Nederlandse Peelgebied. De lezer wordt op de hoogte gebracht van de evolutie van het schorrenlandschap, mede als gevolg van de begrazing, de bedrijfsvoering en de verzorging van de schapen, de economie en de hulpdieren. Het tijdschrift Immaterieel erfgoed (2013, 2) heeft als thema 'de seizoenen'. De seizoenen waren en zijn nog steeds een belangrijke factor in ons leven. In het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem gaat het dit jaar om de vraag welke invloed de seizoenen op ons hebben. Zo lezen we dat vroeger vooral het voorjaar de stamppottijd was, meer dan de winter. Dat kwam omdat het vlees van de slacht in november, tegen de lente niet zo best meer was, en ook de aardappels en groenten gingen na de lange bewaartijd achter uit. Het was dan beter voor de smaak om alles door elkaar te mixen. Op het schoolleven had het seizoen ook grote invloed. In Dwingeloo was zelfs een schooltje dat van 31 maart tot 1 november gesloten was: de kinderen die daar kwamen Amedee Scheers met een prijsram van Thielman; het Engelse ras Romney, ook wel toefkop genoemd. Foto J. Maebe. Uit: Mare Buise, Schapers en Schapen. Schorren en Polders, jaar boek 2012-2013 Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten, Hulst 2013. waren van boeren of dagloners en moesten 's zomers op het land werken. In veel religies is vasten een verplicht onder deel van de traditie. In sommige gevallen zijn de regels vanuit de kerk versoepeld, maar tegelijker tijd kan vasten in deze tijd zowel bij gelovigen als bij niet-gelovigen - hoewel in een andere vorm dan eertijds - weer een rol gaan spelen. Het kan een uitnodiging zijn om ruimte te vinden voor meditatie of een poging bewuster solidair te zijn met mensen die het moeilijk hebben. Vasten is een universeel religieus fenomeen: ook aanhan gers van hindoeïsme, boeddhisme en het bahai- geloof vasten. Het vasten is een oude traditie en behoort zeker tot ons levend erfgoed. Aanwinsten 115

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 35