Zeeland 22.3
Aanwinsten september
G.G. Trimpe Burger-Mekking
Het jaarboek 2012-2013 van de Oudheidkundige
Kring De Vier Ambachten heeft als titel Schapers
en Schapen, Schorren en Polders, en is geschre
ven door Mare Buise. Misschien is de schapen
houderij een van de eerste professionele vormen
van bestaan geweest in de Vier Ambachten en het
Land van Waas. Eerst waarschijnlijk op kleine
schaal voor eigen gebruik, maar nadat in de mid
deleeuwen de bevolking van de Vlaamse steden
begon toe te nemen, werden de kudden op venen
en schorren de toeleveranciers van wol, waardoor
bijvoorbeeld de lakenindustrie in Gent zich
enorm kon ontwikkelen. Tot halverwege de twin
tigste eeuw liepen er nog veel kudden rond op
schorren en omliggende polders. Rond 2000 is dit
cultuurhistorisch element niet meer te vinden.
Deze studie geeft een overzicht van het schapen-
bedrijf in het Verdronken Land van Saeftinghe en
in het poldergebied dat sinds 1800 op de aangren
zende verdronken landen is bedijkt. De auteur
vertelt over de families die schapen in kuddever-
band hielden, en over de herders, van wie een
groot aantal afkomstig was uit het Nederlandse
Peelgebied. De lezer wordt op de hoogte gebracht
van de evolutie van het schorrenlandschap, mede
als gevolg van de begrazing, de bedrijfsvoering
en de verzorging van de schapen, de economie en
de hulpdieren.
Het tijdschrift Immaterieel erfgoed (2013, 2) heeft
als thema 'de seizoenen'. De seizoenen waren en
zijn nog steeds een belangrijke factor in ons
leven. In het Nederlands Openluchtmuseum in
Arnhem gaat het dit jaar om de vraag welke
invloed de seizoenen op ons hebben. Zo lezen we
dat vroeger vooral het voorjaar de stamppottijd
was, meer dan de winter. Dat kwam omdat het
vlees van de slacht in november, tegen de lente
niet zo best meer was, en ook de aardappels en
groenten gingen na de lange bewaartijd achter
uit. Het was dan beter voor de smaak om alles
door elkaar te mixen. Op het schoolleven had het
seizoen ook grote invloed. In Dwingeloo was zelfs
een schooltje dat van 31 maart tot 1 november
gesloten was: de kinderen die daar kwamen
Amedee Scheers met een prijsram van Thielman; het Engelse
ras Romney, ook wel toefkop genoemd. Foto J. Maebe. Uit:
Mare Buise, Schapers en Schapen. Schorren en Polders, jaar
boek 2012-2013 Oudheidkundige Kring De Vier Ambachten,
Hulst 2013.
waren van boeren of dagloners en moesten 's
zomers op het land werken.
In veel religies is vasten een verplicht onder
deel van de traditie. In sommige gevallen zijn de
regels vanuit de kerk versoepeld, maar tegelijker
tijd kan vasten in deze tijd zowel bij gelovigen als
bij niet-gelovigen - hoewel in een andere vorm
dan eertijds - weer een rol gaan spelen. Het kan
een uitnodiging zijn om ruimte te vinden voor
meditatie of een poging bewuster solidair te zijn
met mensen die het moeilijk hebben. Vasten is
een universeel religieus fenomeen: ook aanhan
gers van hindoeïsme, boeddhisme en het bahai-
geloof vasten. Het vasten is een oude traditie en
behoort zeker tot ons levend erfgoed.
Aanwinsten
115