socialistische, utopische ideeën werd hij gearres
teerd en naar Siberië verbannen. Na zijn terug
keer in 1854 was hij zijn idealistische denkbeel
den wel kwijt. Dostojevki was zeer religieus
geworden. In zijn boeken zijn nederigheid, verge
ving en zelfbeheersing belangrijke thema's. In
zijn bekende werk Schuld en boete (1866) wordt de
vraag opgeworpen of het geoorloofd is misdaden
te begaan om iets goeds te bereiken. Vooral na
een oorlog en bij onzekerheid herleeft de belang
stelling voor Dostojevski. Volgens de auteur is hij
beïnvloed door Rousseau en heeft hijzelf weer
veel invloed uitgeoefend op bijvoorbeeld Freud,
Kafka en Camus. Het goede en schone te vinden
en toch de vermenging te zien met wat slecht en
lelijk is, hield Dostojevski bezig. Ondanks die
tegenstellingen bleef zijn ideaal van schoonheid
en goedheid overeind, en daardoor ontstonden
zijn figuren als de Idioot en zijn latere Christus
figuur.
Westerheem, het tijdschrift voor de Nederlandse
archeologie (juni 2013), biedt als eerste artikel
'De pottenstapels van Hoogovens' door H. Ver
mast. In de jaren zestig van de vorige eeuw wer
den in IJmuiden op het terrein van de Hoogovens
en Staalfabrieken inheems-Romeinse pottensta
pels gevonden. De vondst van zo'n stapel potten
is alleen bekend uit West-Nederland. De auteur
zet de bestaande gegevens op een rij en wijst op
mogelijke functies van de pottenstapels. De Friese
inheemse bevolking zou ooit een innovatieve
oplossing bedacht hebben voor waterwinning:
grote voorraadpotten werden hergebruikt door de
bodems eruit te slaan en de potten op elkaar in te
graven tot op grondwaterniveau. Zo ontstonden
welputten of waterreservoirs, en tot nu toe lijkt
deze verklaring het meest geaccepteerd.
M. Philippeau schreef'Vroeg-middeleeuwse
munten uit Limmen'. De Romeinen introduceer
den geld als betaalmiddel in de Lage Landen,
maar na de val van het Romeinse Rijk stagneerde
de geldhandel en kwam de ruilhandel weer in
zwang. In de tweede helft van de zevende eeuw
kwam geld opnieuw in gebruik, in de vorm van
sceatta's. In 1996 werd een karolingisch graf ont
dekt, dat gedateerd kon worden tussen ca. 720 en
860 na Christus. De meest bijzondere vondst uit
dit graf betrof een zevental zilveren sceatta's. Het
woord sceatta komt van het Germaanse woord
'skeat', dat geld of schat betekent. De zeven mun
ten zijn van drie verschillende typen: 'runen',
'vogel-op-kruisbeeltenis' en 'stekelvarkenstan
daard'. De typen worden door de auteur uitvoerig
beschreven.
Verder zijn er artikelen over onderzoek van
visresten uit middeleeuws Hazerswoude, over een
archeologisch onderzoek in de oude Hanzestad
Elburg en over de vele werkzaamheden van
AWN-afdeling Vallei en Eemland, Amersfoort.
Aanwinsten
117