Zij zorgden voor een stortvloed aan reliëfs, pla quettes, muur- en plafondschilderingen, timpa nen, kapitelen en solitaire beeldhouwwerken, zowel aan de buitenzijde van het gebouw als in het interieur. Enkele kunstenaars verwierven grote faam door hun werk voor het instituut. Beeldhouwer J.L. Vreugde uit Haarlem is daarvan een mooi voorbeeld. Hij werkte veertien jaar lang uitsluitend aan dit gebouw. In de leeszaal van de bibliotheek bevindt zich aan de bovenzijde van de kasten tegen de spantaanzetten een serie mar kante beeldjes van zijn hand. Heel fraai is de muurschildering van H. Paulides in het trappen huis van de kantoren. Naast de militaire over heersing wordt hier vooral de industriële en nij verheidsontwikkeling van Indië verheerlijkt. Opvallend is ook het houten beeld van de vroegste wetenschapper uit Europa in Neder- lands-Indië, de van oorsprong Duitse natuurvor ser Georg Rumphius. Het beeld werd door J. Bron- ner gesneden uit een massief blok champacahout uit de Molukken, waar Rumphius woonde en werkte. Alle beeldhouwwerken aan de gevel van het instituut aan de Mauritskade zijn van beeldhou wer Retera. Handig voor een lesje vaderlandse geschiedenis: alle grote namen passeren de revue, Hugo de Groot, Jan Pieterszoon Coen, Johan de Witt, Constantijn Huygens en natuurlijk Johan van Oldebarnevelt. Van hem is in een van de boogvulling zijn motto uitgebeeld: Est modus in rebus (er is maat in alles). Maar noch de kunste naars, noch de architect van het gebouw hebben zich van dit motto veel aangetrokken, en de Com- De opening van het Koloniaal Instituut door koningin Wilhel- mina op 29 oktober 1926. Foto KIT, coll.nr. 60007172. missie voor de Symboliek al helemaal niet. Want geheel tegen de tijdgeest in - bij de opening van het Koloniaal Instituut was het Schröderhuis van Rietveld in Utrecht al twee jaar oud - is dit grand projet in Amsterdam een orgie van decoratie. Muurschildering in het trappenhuis van het instituut, gemaakt door H. Paulides. Foto KIT (Irene de Groot). Tot slot Het werk van de familie Van Nieukerken past niet zo goed in onze tijd. Flamboyante en zwierig stijlloze bouwwerken worden door moderne, pragmatische Nederlanders toch vaak gezien als spilzuchtig en overdreven. We vinden de kunst weinig origineel en te veel teruggrijpen op oude, versleten motieven en stijlen. Eigenlijk staat de hele negentiende eeuw in een wat minder gunstig daglicht. Zeker op het gebied van kunst en cul tuur krijgt die eeuw bijzonder weinig lof toege dicht. Hoewel de Van Nieukerkens belangrijke gebouwen meteen na de eeuwwisseling maakten, is hun bouwstijl toch steeds die van die nu ver guisde voorgaande eeuw. Ondanks hun vermogen Architect J.J. van Nieukerken 131

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 11