mee vervreemdde ze zich van de bevindelijke stroming binnen de kerk, die vasthield aan de oude calvinistische politieke theorie waarop de Republiek was gefundeerd. Daarin moest de wereldlijke overheid zich juist opstellen als beschermheer van de ware, gereformeerde kerk. Centraal bestuur Voor Zeeland waren de eerste jaren na de Bataafse Revolutie om nog een andere reden een keerpunt. Het gewest verloor zijn politieke soeve reiniteit. Ten tijde van de Republiek had het als Tekening door Aart Schouman van de vervallen kerktoren van Wissekerke op Zuid-Beveland halverwege de achttiende eeuw. Het platteland had een zware tijd achter de rug, maar juist in die tijd keerden de kansen voor de landbouw. Het heeft de toren niet kun nen redden. In 1886 werd hij afgebroken. Zeeuws Archief, Zelandia lllustrata, 11-1490. Kort na de Bataafse Revolutie in 1795 werd de scheiding van kerk en staat doorgevoerd en twee jaar later de gelijkstelling van alle godsdienstige gezindten. Voor de katholieken, doopsgezinden en lutheranen bood dat de gelegenheid om zich openlijker te manifesteren. Tot die tijd beleden de katholieken hun geloof in schuilkerken. De wereldlijke overheid tolereerde hen, zolang ze niet al te veel in de openbaarheid traden. In de eerste helft van de negentiende eeuw nam, met name in Zeeuws-Vlaanderen, het aantal katholie ken toe door de komst van katholieke boeren en arbeiders uit Vlaanderen. Er werden nieuwe katholieke staties en kerkgebouwen opgericht. Rond 1850 had de meerderheid van de Zeeuws- Vlamingen het katholieke geloof. In heel Zeeland maakten de katholieken toen iets meer dan een kwart van de bevolking uit. soeverein gewest over bijna alle politieke zaken zelf kunnen beslissen. Op z'n tijd soevereine keu zes makend en als dat nodig was bescherming zoekend binnen het grotere verband van de Repu bliek, zo was Zeeland buitengewoon succesvol door de zeventiende en een groot deel van de achttiende eeuw gelaveerd. Na de Bataafse Revo lutie in 1795 kwam aan die oude staatsvorm een einde en werd de eenheidsstaat ingevoerd. De oprichting van de Bataafse Republiek, geënt op wat men toen hield voor moderne demo cratische principes, was een feit. Een van die moderne denkbeelden was een centraal bestuur. In de praktijk hield dat in dat het gewestelijk bestuur van Zeeland veel bevoegdheden moest afstaan aan de nationale regering. Zeeland raakte zijn soevereine status kwijt en was een provincie in de periferie van de nationale eenheidsstaat geworden. De belangrijkste beslissingen werden 154 Zeeland 1700-1 850

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2013 | | pagina 34