r. -
mf mm
Zeela
y-
r;
fTTfïBR
gelde door het te verkopen aan zijn goede
bekende William van Huls, die een verwoed ver
zamelaar was.
Het schilderij belandde uiteindelijk in de Her
mitage toen Catharina de Grote in 1779 een groot
gedeelte van de Walpole-collectie kocht.
land, en Maria Hanneman (overl. 1574), zoals
reeds eerder door Carla Scheffer en mij werd
geopperd.26 Maria was een volle nicht van Johans
vrouw Elisabeth Hanneman. Over haar en
Bartholts zoon schreef Johan: "Cornelis van Bas
sen, op myn bruiloft gheweest zynde is
R5» «.a
i r
i*J T.
V-
Daniël de Blieck, Gezicht op het Hof te Poppendomme, 1663. Tekening, 150 x 180 mm. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap,
Zelandia Illustrata, 11-138.
Van Mierevelt, Hanneman en Van Bassen
Tot slot, terugkomend op Johan Huyssens artis
tieke interesses, is het interessant te vermelden
dat zijn halfzuster Anna Huyssen in 1633 her
trouwde met Michiel van Mierevelt (Delft 1566 -
Den Haag 1641), die reeds in 1616 Johans portret
had vervaardigd.25 Verder was Johan via zijn
vrouw verwant aan de Haagse portretschilder
Adriaen Hanneman (1604 - Den Haag 1671), die
zich in 1626, als 22-jarige, in Engeland vestigde.
Dat Johan hierin een aandeel had, is zeer wel
denkbaar.
Ten slotte lijken Johans aantekeningen in de
Kroniek te bevestigen dat de Haagse architectuur
schilder Bartholomeus Cornelisz. van Bassen (ca.
1590 - Den Haag 1652) niet uit Antwerpen kwam,
maar een kleinzoon was van Bartholt Ernst van
Bassen (overl. 1583), griffier bij het Hof van Hol-
ghestorven van uytdrooghende ziecte Jonckman
ende leght by zyn vader begraven in den Haghe
opt choor anno 1590 den 22 Septembris. Ghebo-
ren den 8sten Septembris 1566."27
Dat graf nu, of liever het rouwbord daarbo
ven, lijkt Van Bassen te hebben geschilderd op
zijn Gezicht in de Grote Kerk te Den Haag vanuit
het koor van 1639. Op het grafbord, uiterst links,
staat, zoals Carla Scheffer reeds in 1994
opmerkte, het familiewapen (Ernst) van Bassen:
een ridder te paard met geheven zwaard in het
zwart op een zilveren veld. Het schilderij is
uniek, want het enige echt volledig realistische
kerkinterieur binnen het oeuvre van Van Bassen.
Het wapen komt voor op nog twee sleutelwerken
binnen Van Bassens oeuvre: zijn vroegst bekende
gedateerde Kerkinterieur uit 1614 en zijn Kerkin
terieur met het graf van Willem van Oranje uit
1620.
8 Een uitzonderlijke opdracht voor Dirck van Delen