r. - mf mm Zeela y- r; fTTfïBR gelde door het te verkopen aan zijn goede bekende William van Huls, die een verwoed ver zamelaar was. Het schilderij belandde uiteindelijk in de Her mitage toen Catharina de Grote in 1779 een groot gedeelte van de Walpole-collectie kocht. land, en Maria Hanneman (overl. 1574), zoals reeds eerder door Carla Scheffer en mij werd geopperd.26 Maria was een volle nicht van Johans vrouw Elisabeth Hanneman. Over haar en Bartholts zoon schreef Johan: "Cornelis van Bas sen, op myn bruiloft gheweest zynde is R5» «.a i r i*J T. V- Daniël de Blieck, Gezicht op het Hof te Poppendomme, 1663. Tekening, 150 x 180 mm. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, 11-138. Van Mierevelt, Hanneman en Van Bassen Tot slot, terugkomend op Johan Huyssens artis tieke interesses, is het interessant te vermelden dat zijn halfzuster Anna Huyssen in 1633 her trouwde met Michiel van Mierevelt (Delft 1566 - Den Haag 1641), die reeds in 1616 Johans portret had vervaardigd.25 Verder was Johan via zijn vrouw verwant aan de Haagse portretschilder Adriaen Hanneman (1604 - Den Haag 1671), die zich in 1626, als 22-jarige, in Engeland vestigde. Dat Johan hierin een aandeel had, is zeer wel denkbaar. Ten slotte lijken Johans aantekeningen in de Kroniek te bevestigen dat de Haagse architectuur schilder Bartholomeus Cornelisz. van Bassen (ca. 1590 - Den Haag 1652) niet uit Antwerpen kwam, maar een kleinzoon was van Bartholt Ernst van Bassen (overl. 1583), griffier bij het Hof van Hol- ghestorven van uytdrooghende ziecte Jonckman ende leght by zyn vader begraven in den Haghe opt choor anno 1590 den 22 Septembris. Ghebo- ren den 8sten Septembris 1566."27 Dat graf nu, of liever het rouwbord daarbo ven, lijkt Van Bassen te hebben geschilderd op zijn Gezicht in de Grote Kerk te Den Haag vanuit het koor van 1639. Op het grafbord, uiterst links, staat, zoals Carla Scheffer reeds in 1994 opmerkte, het familiewapen (Ernst) van Bassen: een ridder te paard met geheven zwaard in het zwart op een zilveren veld. Het schilderij is uniek, want het enige echt volledig realistische kerkinterieur binnen het oeuvre van Van Bassen. Het wapen komt voor op nog twee sleutelwerken binnen Van Bassens oeuvre: zijn vroegst bekende gedateerde Kerkinterieur uit 1614 en zijn Kerkin terieur met het graf van Willem van Oranje uit 1620. 8 Een uitzonderlijke opdracht voor Dirck van Delen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 10