Zeel; Boekbesprekingen Kees de Baar, Jan Hintzen (t) en Erik Petrusma, Postkroniek van Zeeland. Vierhonderd jaar postor ganisatie, postvervoer en postverbindingen. Uit gave Stichting Jan Hintzen Publicatiefonds (SJHP), Nieuwstraat 51, 4381 CP Vlissingen 2012, 264 pp., ISBN 978-94-6190-8. 35,- (alleen ver krijgbaar bij SJHP) Binnen het vakgebied van de economische geschiedenis is er nooit veel aandacht geweest voor de geschiedenis van het postverkeer. Uitzon dering daarop vormen de publicaties van Ten Brink en Hogesteeger, beiden bedrijfshistoricus van de PTT van weleer. De eerste promoveerde in 1950 op een proefschrift over de geschiedenis van het Nederlandse postwezen van 1795 tot 1810 en schreef vijfjaar later een populaire versie daarvan in de bekende reeks van de Wereldbi bliotheek: Het Nederlandsche Postwezen vroeger en nu. Hogesteeger bestreek met zijn studie Van lopende bode tot telematica. Geschiedenis van de PTT in Nederland een breder terrein. Naast de geschiedenis van de post schonk hij aandacht aan de andere activiteiten van de toenmalige PTT: de geschiedenis van de gelddiensten en de telecom municatie. In tegenstelling tot de belangstelling uit de wereld van de filatelie, was - zoals eerder geme moreerd - de interesse van de economisch histo rici voor het postverkeer gering. Iedere publicatie op dat verwaarloosde terrein moet dus in principe als een welkome aanvulling worden beschouwd. Vanuit dat besef en met die verwachting heb ik kennisgenomen van de Postkroniek van Zeeland. De opzet van het boek is helder en wordt in het voorwoord expliciet beargumenteerd. De auteurs hebben voor de titel Postkroniek gekozen omdat zij met het boek een bijzondere weergave van de postgeschiedenis van Zeeland voor ogen hadden. Zij brengen dat zelf als volgt onder woorden. "Een kroniek is een geschiedkundig verhaal, waarin chronologisch geordend, de belangrijkste gebeurtenissen op een rij gezet worden. Postge schiedenis is geschiedenis. Veranderingen in de postorganisatie, het postvervoer en de postbe- handeling staan niet op zichzelf. Staatkundige, bestuurlijke, economische en technische verande ringen liggen aan de basis van de geschiedenis van de brievenposterij." Om die reden zitten er in deze Postkroniek twee verhaallijnen: de histori sche verhaallijn van de brievenposterij in samen hang met de geschiedenis van Zeeland, Staats- Vlaanderen en Nederland, en de posthistorische verhaallijn, weergegeven met behulp van vele afbeeldingen van vouwbrieven, briefkaarten, enveloppen vanuit en naar Zeeland verzonden. Met behulp van die methodiek wordt de geschie denis van de brievenposterij chronologisch in beeld gebracht. Deze wijze van aanpak staat ga rant voor een overzichtelijke hoofdstukindeling. In het eerste deel van het boek wordt de ont wikkeling van de stedelijke brievenposterijen in Zeeland en Staats-Vlaanderen beschreven. Tot het eind van de achttiende eeuw voltrok zich in het postvervoer een structurele verandering. Het onregelmatige briefvervoer door particulieren maakte plaats voor meer regelmatig vervoer door beurtschippers, koopmansboden en postmeesters. De postmeesters werden door het stadsbestuur benoemd waardoor de stedelijke posterijen ont stonden. Onder Franse invloed werd tijdens de Bataafse Republiek een begin gemaakt met de vervanging van de stedelijke brievenposterijen door één provinciale postorganisatie. In deel twee wordt het ontstaan van de provinciale postorga nisatie beschreven, waarvan Staats-Vlaanderen als Zeeuws-Vlaanderen deel ging uitmaken (1814). In de loop van de negentiende eeuw en de eerste decennia van de twintigste eeuw onder ging het postverkeer in Zeeland opnieuw ingrij pende veranderingen. Nieuwe vormen van post vervoer deden hun intrede. Beurtschippers, boden en postmeesters maakten plaats voor stoomschip, trein en tram. De Zeeuwse spoorlijn had grote invloed op het postverkeer met de rest van het land, terwijl het treinverkeer in Zeeuws-Vlaande- ren grote impact had op het postverkeer met Bel gië. In Zeeuws-Vlaanderen en op Schouwen-Dui- veland was de aanleg van tramwegen van groot belang voor een verdere ontwikkeling en ver- 30 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 32