leest het heel plezierig, ook door hen die niet in West-Zeeuws-Vlaanderen wonen. Aan hen had wat meer aandacht mogen worden besteed omdat zij de streek misschien niet zo goed kennen als de autochtonen. Een topografische kaart was een goede hulp geweest bij het begrijpen van de troe penbewegingen. Niet iedereen kan zo uit het geheugen de positie van bijvoorbeeld Bassevelde of Terhofstede ophalen. Dat geldt ook voor Sluis zelf: een plattegrond voorzien van straatnamen was de lezer tot steun geweest. Natuurlijk is dit allemaal op te zoeken in atlassen en op Google Maps, maar dat doe je niet zo gauw als je lekker zit te lezen. Hier en daar mag het boek wijdlopig zijn, maar het wordt namelijk nooit saai. Ad Huiskes Albert Kort en Allie Barth, Stappen in en om de Grote Kerk in Goes. Goes 2013. 303 pp., ISBN 978-90-71937-18-7. 29,95. De Grote of Maria Magdalenakerk, hét gezicht van Goes. Onder het motto "Redt het gezicht van Goes" werden gedurende de laatste decennia van de vorige eeuw tal van acties gevoerd. Het doel was het verkrijgen van draagvlak onder de bevol king om verder verval en verpaupering van het kerkgebouw snel een halt te kunnen toeroepen. De centrale gedachte hierbij was dat de Grote Kerk in het hart van de stad - al was dat onder tussen ook alleen in letterlijke zin - beeldbepa lend, om niet te zeggen overheersend is voor de stad Goes. En inderdaad, hoe dichter we het cen trum van de stad naderen, hoe machtiger de kerk op ons afkomt. Toonbeeld van een samenleving waarin ongeveer alles zich richtte op kerk en geloof. Zo moest het zijn. Het andere bestond niet. Passeren we de stad op enkele kilometers afstand, rijdend over de A58, ook dan is het de kerk die de ogen naar zich toetrekt. De in de vorige eeuw gebouwde televisietoren en de drie flatgebouwen aan de zuidrand van de stad heb ben dat niet kunnen veranderen. Wie per spoor vanuit het oosten Goes nadert, heeft niet in de gaten dat de spoorrails aan de horizon samenko men precies onder het spitsje van de dakruiter van de Grote Kerk. Alleen de machinist ziet dat. Bij de aanleg van de spoorlijn in de jaren zestig van de negentiende eeuw was de Grote Kerk het oriëntatiepunt. Op de 'Dag van Revolutie binnen de Stad Goes', de dag van Vrijheid, Gelijkheid en Broeder schap, donderdag 19 februari 1795, werd de bur gerij opgeroepen om "te 10 uren te verschijnen in de Grote Kerk om aldaar tot het welzijn dezer stede te helpen delibereren". Daarmee zijn drie aspecten van de Grote of Maria Magdalenakerk in het kort geschetst: het beeldbepalende karakter, het oriëntatiepunt en de functie als plaats van samenkomst en vernieu wing bij zeer belangrijke gebeurtenissen. Een uniek bezit, waar tijd en plaats zijn en worden gemarkeerd. Het schitterende lijnenspel van de architectuur en de kracht van de gotiek zoals we die zien op de achttiende-eeuwse gravure van het inwendige van de kerk van de hand van J. Keur (pagina 174 van het boek) onderstreept dit. In schril contrast met dit beeld staat het pro ces van geleidelijke teloorgang van de kerk gedu rende het grootste deel van de negentiende en de eerste decennia van de twintigste eeuw. Charles de Coster schetste in zijn Zeeland door de bril van 1873 (vertaling van La Zélandede toenmalige toestand op indringende wijze. Hij schreef: Goes is een lelijke en troosteloze stad. Een lantaarn op een bezemsteel doet of hij het nachtelijk plein verlicht. Een pracht van een gotische kerk uit de vijftiende eeuw wordt zo door de huizen ver drukt, dat men er alleen de ingang en de toren van ziet. Ze is door een stenen scheidsmuur in tweeën gedeeld: één stuk voor de protestanten, het andere voor de katholieken. Bij een vorige gelegenheid hebben we er een prachtige koperen kaarsenkroon gezien die men opgevist had op de plek waar Reimerswaal gelegen was. Die kroon luchter is thans verdwenen. Destijds hadden we er ook, met de voorkant naar de muur, schilderijen zien staan die toebehoorden aan de gilden. Hon- Boekbesprekingen 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 35