den kwamen ze vaak bezoeken. Ze zijn nu naar een of ander museum in Holland gestuurd. (Hoofdstuk 3 van het boek.) Een overzichtelijk boek, waarin een veelheid aan aspecten van deze fascinerende kerk belicht wordt, was tot nu toe niet beschikbaar. We waren aangewezen op publicaties van beperkte omvang, zoals de gedetailleerde bouwkundige beschrijving van A. Mulder uit 1902 en de beschrijving van de orgels in de kerk van drs. J.H. Kluiver uit 1972. Voor een deel is in 2002 de leemte opgevuld door dr. C. Dekker met het standaardwerk Een scha mele landstede, geschiedenis van Goes tot aan de Satisfactie in 1577. Uitermate gedegen en goed onderbouwd zoals we dat van Dekker kennen, maar de titel geeft het aan: de kerk ingebed in en als onderdeel van de ontwikkeling van het dorp en later de stad Goes en uitsluitend betrekking hebbend op de periode vóór de Reformatie. Albert Kort en Allie Barth zijn de uitdaging aangegaan om - zoals het voorwoord in het boek aangeeft - een lang gekoesterde wens te realise ren: een modern vormgegeven en goed leesbaar boek over de Grote of Maria Magdalenakerk in Goes. De kerk door de eeuwen heen, in materieel opzicht, maar, niet minder belangrijk, ook in immaterieel, menselijk opzicht. Het menselijke aspect komt in het boek nadrukkelijk aan de orde. Zo lezen we bijvoor beeld over de bezorgdheid van de voormalig dia ken Roskes in een brief aan de predikant Laan (1887): "De fondsen, de diaconie betreffende, gaan achteruit, zijn sterk achteruitgegaan. Waar door? Wellicht door de ruime bedeeling? Och och! Weet u wel met hoe veel, of liever, met hoe weinig onder anderen de arme, oude, afgeleefde stumpers in het manhuis bedeeld worden, behalve de vrije woning, die zij hebben? Met zes tig cents in de week. Ook zal men toch niet zeg gen, dat eene wekelijkse bedeeling van 2,-// 3,- te hoog is voor weduwen met minstens 6 kinderen en die dan nog huishuur te betalen heb ben ook..." Ons probleem bij de interpretatie van derge lijke teksten - uit een nog niet eens zo ver verle den - is dat wij, levend in de hedendaagse wel vaartsstaat, ons moeilijk kunnen verplaatsen in de toenmalige denk- en leefwereld. Voor de middeleeuwse geschiedenis volstaan de auteurs grotendeels met een uittreksel van het werk van Dekker. Dat zou ook nauwelijks anders kunnen. Dit betekent dat de onduidelijkheid over details van de oude en al lang verdwenen west toren blijft bestaan. Het is begrijpelijk dat er in het boek ruim schoots aandacht is voor de orgels die er in de kerk geweest zijn, en vooral voor het huidige instrument. Alleen al de aanblik maakt grote indruk op de bezoeker. Het is echter jammer dat de auteurs niet de moeite hebben genomen om het naslagwerk van A.H. Vlagsma (Hef 'Hollandse' orgel in de periode van 1670 tot 1730, Alphen aan den Rijn 1992) te raadplegen. Het is aanwezig in het gemeentearchief en had nog nuttige detail informatie kunnen opleveren. Wat we ook missen zijn de op de kerk betrek king hebbende gegevens die zich bevinden in de in het gemeentearchief aanwezige archieven van de gilden. Die waren nauw bij het kerkelijk leven betrokken. En niet te vergeten de waardevolle transcripties van oude rekeningen, waaraan wij len Jan Ranter jarenlang zijn beste krachten heeft gegeven. Uiteraard zou het aanvullend heel wat tijd en moeite hebben gekost om dit allemaal te analyseren, maar het zou beslist waardevol zijn geweest. Het begraven in de kerk is zowel in de periode vóór als in de eeuwen na de Reformatie voor de kerkmeesters een zeer belangrijke inkomstenbron geweest. Vandaar het langdurige en heftige verzet tegen beëindiging van dit gebruik. Bewaard gebleven reglementen op de kerkrechten hadden eigenlijk opgenomen moeten worden. In het boek worden enkele markante predi kanten die de gemeente hebben gediend, voor het voetlicht gebracht. We missen daarbij ds. Dirk Kaas. Hij was predikant in Goes in de periode 1763-1802, een verre van gemakkelijke tijd. Dominee Kaas speelde samen met burgemeester mr. L.P. van de Spiegel een toonaangevende rol in Boekbesprekingen 35

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 37