Zeeland 23.1 Een uitzonderlijke opdracht. Dirck van Delen en Johan Huyssen Bernard M. Vermet Van Dirck van Delen (Heusden 1604/'05 - Arne- muiden 1671), architectuurschilder en burgemees ter van Arnemuiden, in willekeurige volgorde, mag worden aangenomen dat hij een niet onaanzienlijk deel van zijn artistieke productie in zijn directe, Zeeuwse omgeving afzette. Bronnen zijn echter schaars, te identificeren werken nog schaarser. Aan deze laatste kan echter een werk worden toe gevoegd dat in meerdere opzichten uitzonderlijk genoemd mag worden.' In de Hermitage bevindt zich een architectuur schilderij, een hofgezicht, dat wat betreft de toe schrijving de nodige vragen oproept (zie pag. 2). Het werk is linksonder gesigneerd "H.V. Steenw 1623". Het lijkt daarmee een zeker werk van Hen- drick van Steenwijck de Jonge (Antwerpen 1580 - Leiden/Den Haag ca. 1642), temeer daar het om een variatie op diens gesigneerde en 1610 geda teerde hofgezicht in Londen gaat (zie pag. 3). Er is echter een probleem: de staffage is niet van 1623, maar van ongeveer een decennium later, en dat niet alleen, de figuren zijn onmis kenbaar van de hand van Dirck van Delen. Ter vergelijking een hofgezicht uit ca. 1634 dat zich momenteel in de kunsthandel bevindt (zie pag. 4).2 Omdat ook elementen uit de architectuur - zoals de witte natuursteenblokken in de bogen, het schaakbordpatroon van de vloer en de fontein - even typisch voor Van Delen als atypisch voor Van Steenwijck zijn, heb ik aanvankelijk, met enkel een zwart-witfoto ter beschikking, het schilderij in zijn geheel aan Van Delen toege schreven.3 Nadat ik het werk zelf had gezien, heb ik geschreven dat Van Delen het schilderij slechts grondig had overschilderd.4 Doordat in veel architectuurschilderijen de staffage eerst na voltooiing is ingeschilderd, is de architectuur door de figuren heen zichtbaar geworden. Bij de schilderijen van Van Delen is dat zelden het geval, omdat staffage en architec tuur meestal als één geheel ontworpen en uitge voerd werden. Bij het schilderij uit de Hermitage echter is door de gele rok van de vrouw op de voorgrond het vloerpatroon zichtbaar. Dit vloer- Johan Huyssen van Kattendijke, ets, anoniem, naarMichiel van Mierevelt, 1616. Ontwerp Balthazar Gerbier? Rijksprenten kabinet Amsterdam, inv.nr. RP-P-0B-33.120. Foto Rijksmu seum Amsterdam. patroon wijkt af van dat van de rest van het ter ras. De tegels zijn kleiner, niet zwart en wit, en er zijn diagonalen zichtbaar. De tegelvloer onder de rok lijkt sterk op de vloeren van Van Steenwijck, zoals ook in het werk van 1610. Het lijkt er dus op dat de gehele voorgrond is overschilderd. Ook de witte natuursteenblokken in de grote arcade op de voorgrond en in ieder geval de wolken moeten zijn toegevoegd. Uiterst rechts tegen de beeldrand heeft, net als op het schilderij in Londen, een paleis gestaan dat nu alleen nog als een donkere verkleuring in de verf herkenbaar is. In de lich tere doorkijk die behouden bleef, is voor het raam Een uitzonderlijke opdracht voor Dirck van Delen 1

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 3