post. Om die reden werden de vroege spoorweg plannen van Dronkers pas in 1868 gerealiseerd, en dan ook nog slechts van Bergen op Zoom tot Goes. Enkele jaren later, in 1872, werd de spoor lijn doorgetrokken tot Middelburg en Vlissingen. In de tweede plaats ondervond het initiatief voor de aanleg van de Zeeuwse spoorlijn veel tegenstand van de Rotterdamse Kamer van Koop handel bij monde van haar secretaris J.P. Bredius. Men vreesde de concurrentie van Vlissingen. De Zeeuwse havenstad zou immers door de spoorlijn een betere verbinding krijgen met het Ruhrge- bied. Ten slotte ondervond Dronkers niet alleen tegenwerking vanuit Rotterdam maar ook vanuit Den Haag, waar F.A. van Hall leiding gaf aan De kade van de werf De Schelde te Vlissingen, met de veerboot Prins Hendrik, ca. 1955. Foto D.P. Cornelisse. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, 11-2347-494. Veerboten worden afgewerkt voor de Machinefabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, ca. 1960. Foto D.P. Cornelisse. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, 11-2347-524. twee achtereenvolgende kabinetten. Dronkers behoorde, samen met andere liberale Zeeuwen als Ph. van den Broecke en F. van Sorge, tot de kring van progressief liberalen die in 1848 een adhesie betuiging hadden ondertekend om Thorbecke (de rivaal van Van Hall) te steunen bij diens plannen om de grondwet te herzien. Daardoor kwamen zij in conflict met Van Hall die kritisch gestemd was ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen. Uit eindelijk speelde Van Hall toch een belangrijke rol bij de totstandkoming van de Zeeuwse spoor lijn als onderdeel van het nationale spoorwegnet.6 In Zeeuws-Vlaanderen lag de relatie tussen spoorwegen en kanalen precies andersom. In Midden-Zeeland leidde de spoorwegaanleg tot het graven van de kanalen door Zuid-Beveland en De aanleg van het buitensluishoofd bij Hansweert, 1863. Foto Oosterhuis. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, III- 324/9. Jfet 'ossen en laden van Suikerpeën op de haven te Walsoorden. Het lossen van suikerbieten te Walsoorden. Op de achtergrond staat een gesloten goederenwagon van de Stoomtramwegmaat schappij Hulst-Walsoorden, ca. 1910. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, P-7944. Een provincie met potentie 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 27