post. Om die reden werden de vroege spoorweg
plannen van Dronkers pas in 1868 gerealiseerd,
en dan ook nog slechts van Bergen op Zoom tot
Goes. Enkele jaren later, in 1872, werd de spoor
lijn doorgetrokken tot Middelburg en Vlissingen.
In de tweede plaats ondervond het initiatief
voor de aanleg van de Zeeuwse spoorlijn veel
tegenstand van de Rotterdamse Kamer van Koop
handel bij monde van haar secretaris J.P. Bredius.
Men vreesde de concurrentie van Vlissingen. De
Zeeuwse havenstad zou immers door de spoorlijn
een betere verbinding krijgen met het Ruhrge-
bied.
Ten slotte ondervond Dronkers niet alleen
tegenwerking vanuit Rotterdam maar ook vanuit
Den Haag, waar F.A. van Hall leiding gaf aan
De kade van de werf De Schelde te Vlissingen, met de veerboot
Prins Hendrik, ca. 1955. Foto D.P. Cornelisse. Zeeuws Archief,
Zeeuws Genootschap, Zelandia Illustrata, 11-2347-494.
Veerboten worden afgewerkt voor de Machinefabriek van de
Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, ca. 1960.
Foto D.P. Cornelisse. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap,
Zelandia Illustrata, 11-2347-524.
twee achtereenvolgende kabinetten. Dronkers
behoorde, samen met andere liberale Zeeuwen als
Ph. van den Broecke en F. van Sorge, tot de kring
van progressief liberalen die in 1848 een adhesie
betuiging hadden ondertekend om Thorbecke (de
rivaal van Van Hall) te steunen bij diens plannen
om de grondwet te herzien. Daardoor kwamen zij
in conflict met Van Hall die kritisch gestemd was
ten aanzien van de voorgestelde wijzigingen. Uit
eindelijk speelde Van Hall toch een belangrijke
rol bij de totstandkoming van de Zeeuwse spoor
lijn als onderdeel van het nationale spoorwegnet.6
In Zeeuws-Vlaanderen lag de relatie tussen
spoorwegen en kanalen precies andersom. In
Midden-Zeeland leidde de spoorwegaanleg tot het
graven van de kanalen door Zuid-Beveland en
De aanleg van het buitensluishoofd bij Hansweert, 1863. Foto
Oosterhuis. Zeeuws Archief, Zeeuws Genootschap, Zelandia
Illustrata, III- 324/9.
Jfet 'ossen en laden van Suikerpeën op de haven te Walsoorden.
Het lossen van suikerbieten te Walsoorden. Op de achtergrond
staat een gesloten goederenwagon van de Stoomtramwegmaat
schappij Hulst-Walsoorden, ca. 1910. Zeeuws Archief, Zeeuws
Genootschap, Zelandia Illustrata, P-7944.
Een provincie met potentie
67