Devotieprentje met het beeldje in de eik van Scherpenheuvel, versierd met stripjes bladzilver in verschillende kleurtinten. Links een lamme, die Maria om genezing bidt; rechts het kapelletje uit 1602. Uit: Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap. Jaarboek 2013. artikel geeft M. Penners-Raffutin een nieuw inzicht in een drieluik dat in Parijs hangt, even eens met een stamboom van Sint Servaas. De auteur plaatst het in het kader van de verering van de H. Anna, Maria's moeder, en de twisten omtrent de onbevlekte ontvangenis van Maria. G. Venner bestudeert de oudste stadszegels van Maastricht, vergelijkt ze met de oorkonden waaraan ze bevestigd zijn en onderzoekt aan de hand daarvan de stadswording van Maastricht. In 2014 herdenkt de Broederschap van Onze Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen Sterre der Zee dat zij 300 jaar geleden is opgericht. L. Spronck gaat in zijn bijdrage in op de geschiede nis van de Broederschap en op een van haar belangrijkste activiteiten: de bedevaart naar Scherpenheuvel. Het Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone kun sten Antwerpen (2011) bevat belangrijke bijdragen die tijdens een symposium in Antwerpen in 2011 de aandacht trokken. Het symposium ging over de invloed van Vlaamse druk- en schilderkunst uit de zestiende en zeventiende eeuw op de kunst in Mexico en andere Zuid-Amerikaanse landen. De artikelen in dit jaarboek, door Belgische en Mexicaanse wetenschappers geschreven, vergro ten onze kennis over de culturele en artistieke uitwisselingen tussen beide landen. In de zeven tiende eeuw was de invloed van drukkerij-uitge verij Plantijn te Antwerpen, vooral in Mexico, groot. Auteur M. Garone Gravier onderzoekt de manier van drukken in Mexicaanse en Ant werpse publicaties en komt zo tot een systemati sche studie van vergelijkende typografie. Van S. van Rossem is het artikel 'The Verdus- sens and the International trade in catholic books Antwerp, 17th century'. De val van Antwerpen in 1585 markeerde het einde van de protestantse invloed in de Zuidelijke Nederlanden, en daardoor dreigde Antwerpen de belangrijke rol als typo grafisch centrum van protestantse drukwerken te verliezen. De Antwerpse drukkers en boekverko pers wisten hun internationale status echter tot de Vrede van Münster in 1648 te behouden door het herstel van de Rooms-Katholieke Kerk en de economische mogelijkheden die dat bood. Ver schillende onbekende drukkersfamilies deden goede zaken en naar een ervan, het familiebedrijf Verdussen, wordt in dit stuk aan de hand van uit gebreid archiefmateriaal onderzoek gedaan. Ook worden de werkwijze en het succes vergeleken met die van de bekende drukkerij Plantijn. De geschiedenis van drukkerij-uitgeverij Verdussen bewijst dat de periode na 1585 niet zozeer een tijd van achteruitgang was maar meer van verande ring. Drukkers die gefocust waren op lokale markten verlegden hun activiteiten naar Spaanse en Portugese markten, die in verband met hun 72 Aanwinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 32