overzeese gebieden katholieke drukkerijen een goede broodwinning verschaften. Ook schilderijen, aardewerk, hele kunstcollec ties werden vanuit de Zuidelijke Nederlanden geëxporteerd, zoals blijkt uit 'Exports of Flemish Imagery to the New World; Guilliam Forchondt and his Commercial Network in the Iberian Pen- insula and New Spain, 1644-1678' (auteur S. van Ginhoven). Guilliam Forchondt was in de zeven tiende eeuw een van de succesvolste Antwerpse zakenlieden van zijn tijd, daarnaast schilderde hij zelf. Aan de hand van zijn bewaard gebleven archief, aangevuld met bronnen in Sevilla, lezen we wat hij allemaal verhandelde en waar het van daan kwam. In de Verslagen Mededelingen van de Konink lijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letter kunde te Gent (2013, 1) een interessant artikel over de in 2003 overleden dichter Willem Wil mink (auteur W.P. Gerritsen). Uitgaande van de door Wilmink geschreven 'mini-opera' Hoffmanns verhalen, uitgevoerd in 1996, behandelt de auteur de thematiek van Wilmink. In veel van zijn werk blijken de herinneringen aan zijn Twentse jeugd een grote rol gespeeld te hebben. De melancholie en de humor, maar zeker zijn talent om zich te verplaatsen in de denkwereld van kinderen, han gen samen met die jeugdherinneringen. L. De Potter schreef 'Franjes en flarden. Hugo Claus' reprise van Genesis (1969) in Heer Ever zwijn (1970) en verzamelbundels'. Hugo Claus was een notoir herschrijver van teksten van andere auteurs. Ook zijn eigen werk herschreef hij verschillende malen. De auteur wil laten zien dat bestudering van verschillende versies van een gedicht de interpretatie ervan kunnen verhelde ren. Hij komt tot de conclusie dat door de her schrijving van de Genesis-gedichten de betekenis ervan verschuift van artistiek-poëtisch naar algemeen-existentieel en het perspectief van de kunstenaar naar de tragische mens. Liesz ein Papst den Koran verbrennen? Mutmaszun- genzum Venezianer Korandruck von 1537/38, geschreven door H. Bobzin van de Bayerische Akademie der Wissenschaften (2013), gaat over vermoedens van een verbrande, in Venetië gedrukte koran uit 1537/38. In 1984 werd door H. Küng het boek Christentum und Weltreligionen opnieuw uitgegeven, waarin hij schrijft dat "de Paus" een koran uit Venetië liet verbranden. Dat was in die tijd zo'n opzienbarende gebeurtenis dat dat in bepaalde bronnen vermeld zou zijn. Ver brandingen zouden - zeker na het optreden van Maarten Luther - door paus Leo X zijn geregeld. Zo zijn verbrandingen van de Talmoed uit 1553 en 1568 in Venetië bekend, en koranverbrandin gen in Spanje, maar in Italië is er in officiële bronnen niets bekend van een koranverbranding. Ook is het vreemd dat Küng geen plaatsnaam of de naam van de paus noemt. Na veel onderzoek durft de auteur te concluderen dat de bewuste koran zeker niet door welke paus dan ook ver brand is. Ook het feit dat er in het Vaticaan in die tijd grote interesse bestond in bestudering van de islam spreekt een verbranding tegen. Aanwinsten 73

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 33