Bijna vergeten. Elize Baart (1854-1879) Anne Johanna Wijn De Goessche Courant brengt op woensdag 16 oktober 1879 treurig nieuws: "Maandag zijn te Groningen plotseling overleden de heer B. Korte- weg en zijn echtgenoote, mejuffrouw Elize Baart. Des morgens vond men beiden dood te bed."1 Kranten door het hele land melden soortgelijke berichten over de zelfmoord van het echtpaar Kor- teweg. Het nieuws bereikt zelfs het buitenland. Korteweg was een goede vriend van de onder soci alisten geliefde en gehate Eduard Douwes Dekker, beter bekend als Multatuli. Baart was schrijfster en jarenlang leerlinge van de sociaal-feministe Mina Krüseman. Door hun banden met deze grootheden is de dubbele zelfmoord van de Kortewegs die week groot nieuws. Jeroen Brouwers plaatst in de biografische schets 'Twee verwoeste levens'2 Elize Baarts levensver haal tegen de achtergrond van de vete tussen Krüseman en Mulatuli.3 Brouwers laat in zijn boekje veel waardevolle informatie over Baart links liggen in zijn zoektocht naar de verhouding tussen Krüseman en Multatuli. Elizes novelles worden kort afgedaan als slecht en de inhoud wordt nauwelijks aan een kritische analyse bloot gesteld. In dit artikel staat juist Baarts werk en de inhoud van haar standpunten centraal. Wie was Elize Baart als feministisch activiste? Hoe zag haar levensloop eruit? Wat was de inhoud van Baarts publicaties en in hoeverre was die inhoud feministisch/socialistisch te noemen? Van wieg tot zelfmoord Maria Elize Baart werd op 20 juni 1854 geboren te Middelburg, als dochter van Kornelis Baart en Wilhelmina Maria Beunke, beiden Zeeuwen. Ze was de een na jongste dochter uit een gezin van vier.4 Het gezin behoorde tot de middenstand; weliswaar woonden zij in Middelburg, maar dat was een van de kleinere en meer geïsoleerde stad jes van Nederland. Daar was weliswaar sprake van een cultureel leven onder de middenstanders, maar dat was bescheiden en werd voornamelijk verzorgd door de V.W. Deze vereniging was een Bij beschikking van den Heer Kantonrechter te Middelburg, dd. 7 Februari 1876, zijn op haar verzoek en met toestemming van haren vader KORNELIS BAART, koopman en winkelier te Middelburg, aan zijne, dochter MARIA |ELIZE BAARToud een en twintig jarendoor hand lichting de rechten van meerder(arlg> held toegekend, tot de geheele ontvangst, de uit gave van, en de beschikking over hare inkomsten, het drijven van handel, en het sluiten van huurovereenkomsten met uitgevers van boekwer ken, tooneelbestuurdors en met directiën van met het tooneel in verband staande inrichtingen als zoodanig". De Griffier bij het Kantongerecht te Middelburg, J. ERMERINS. Middelburgsche Courant12 februari 1876. aftakking van de in Amsterdam opgerichte V.W. - de naam is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van de initialen van de twee oprichters - die pleitte voor een uitwisseling van kunst en wetenschap met als doel "de deugd te beoefenen".5 De V.W. opereerde in een sfeer van geheimzinnigheid waar de aristocratie zich het liefst verre van hield. Kornelis Baart was vanaf 1856 meerdere malen voorzitter van de Middelburgse V.W., hij schreef voor de jaarboekjes en was bijna dertig jaar lang een van de meer actieve leden. Naast zijn verrichtingen binnen de V.W. was hij ook op politiek vlak een bewogen man. In 1864 zette hij met een vriend de Nijverheidsvereeniging op, een van de eerste coöperatieve arbeidersverenigin gen. Baart hield zich vanaf 1879 nog uitsluitend bezig met deze en andere ondernemingen binnen de wereld van de vroege arbeidersbeweging.6 In het boekje Een blik in de gemeenschappelijke woning valt Baart voor het eerst in het openbaar de bezittende klasse aan door fel in te gaan tegen de door de gemeenteraad voortgezette belasting op brood.7 Kornelis Baart liet zijn dochters een uitge breide opleiding volgen, waaronder in verschei dene vreemde talen.8 Dat hij zijn dochters aan- Elize Baart 117

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 3