"Quasi-vrouwelykheid" Nu is uiteengezet waar Elize Baart haar literaire motivatie uit putte, moet de inhoud van haar werk worden belicht. Koket. Gedrukt te Middelburg by De Gebroeders Abrahams, 187419 Het boekje Koket begint met een beschrijving van Amalia, een jong meisje van burgerlijke afkomst dat zichzelf ontzettend mooi vindt en graag met mannen flirt. Haar oudere vriendin Mina vindt Amalia's ijdelheid verwerpelijk en stelt: "We moesten op intellectueel gebied werkzaam kun nen zyn, dan zou er in ons hoofd geen plaats meer wezen voor intrigues en we zouden in staat gesteld worden onze kinderen met verstand en hart groot te brengen." "Ons bestaan is ook ellendig! Wat is een leven zonder denken, onder zoeken of begrypen, alléén met geloof?"20Bur gervrouwen mochten enkel opzitten en mooi zijn. Ze mochten niet deelnemen aan het publieke leven, ze mochten niet sporten en ze moesten zich schikken naar de wil van hun man.21 Als Amalia even verderop in het verhaal een verhouding begint met de getrouwde heer Döring, neemt diens vrouw Ernestine het woord. Zij ziet zichzelf als jonge bruid, hopend op een mooie toekomst met de man met wie ze moest trouwen. Dat huwelijk laat haar uiteindelijk eenzaam ach ter met enkel plichten en beroofd van alle keuze vrijheid: "Wie geen vreemdeling in de grootste mysterie van ons leven is, gevoelt dat er moed toe behoort om afstand te doen van de liefde van den man, voor wien wy alle lasten, alle leed, ons in dit leven opgelegd, blymoedig hebben gedragen en, o grootste slaverny, die de beschaving uit kon denken, moeten blyven dragen, omdat de wet met haar gewaande onfeilbaarheid ons dwingt hèm te blyven volgen, die door duizend vernederingen en hartgrievende woorden de liefde voor altyd uit ons hart bande!"22 Als de buitenechtelijke verhouding uit de hand loopt, gebiedt Mina Amalia om de stad te verlaten. Amalia is boos en vraagt waarom het niet meneer Döring is die moet vertrekken; hij heeft immers de affaire in gang gezet. Mina antwoordt: "Begryp goed Amalia dat de wereld een heer zoo iets niet kwalyk neemt. Een man kan een bedrie ger, een lasteraar, een ellendeling zyn en toch zal hy nog zyn vrienden hebben! - Een vrouw daar entegen moet, al behoort zy tot het zwakkere geslacht, sterk zyn of ze wordt uit de maatschappy gestooten. Dat zyn de zeden! En de wet? - Duldt de vrouw als een noodzakelyk kwaad."23 Amalia was "vroolyk en schoon, dat was meer dan voldoende in de wereld waarin zy door ryk- dom en stand verkeerde".24 Haar raadgeefster Mina vertelt haar over de onevenwichtigheid van de wereld en hoe slecht het met de positie van de vrouw is gesteld. De heer en mevrouw Döring dienen als voorbeeld van een typisch huwelijk zoals Mina het omschrijft. Er wordt gesproken van "twee ongelukkige menschenkinderen, die ofschoon door eed en wet verbonden toch zoo 'eenzaam' waren."25 Een Oude Jongejuffrouw. Gedrukt te Middel burg by De Gebroeders Abrahams, 187426 De publicatie Een Oude Jongejuffrouw vertoont wat betreft opbouw en boodschap veel overeen komsten met Koket. De thema's van het huwelijk dat de vrouw aan banden legt, de kennis die haar onthouden wordt maar die zij nodig heeft om zelfstandig de wereld in te kunnen, en de lastige taak van het opvoeden van de 'verplichte' kinde ren passeren ook in Een Oude Jongejuffrouw veel vuldig de revue. De heer Van Steenen laat bij zijn sterven vier zoons en drie dochters achter. Slechts één zoon wil voor zijn zusters zorgen en hij wordt door hen aanbeden als hun reddende engel. Alleen zusje Sophie gaat tegen hem in en spreekt haar eigen zinnige gedachtes uit over de positie van de vrouw: "'t Is waar, ik ben nog jong, maar ik heb niet te vergeefs die dagelyksche marteling om je anders te vertoonen dan je ben gadegeslagen: die vriendelykheid, die voorkomendheid, die quasi- vrouwelykheid." Even verderop: "En omdat wy meisjes zyn worden onze vleugels geknot vóór dat we ze uit kunnen slaan. Iedere vogel leert zyn eten zoeken en wy zouden doodhongeren als ons niet een stuk brood toegeworpen werd, door den zelfden broêr, die ten koste van ons, zyn carrière gemaakt heeft."27 Haar zusters spreken er schande van dat Sophie niet wil meewerken in het huis houden, maar altijd maar boeken leest en com mentaar levert. Als Sophie oud genoeg is, verlaat ze haar broer en zussen en werkt zich als alleenstaande vrouw een weg door de maatschappij. Ze ontmoet een 'goede' man met wie zij trouwt en als hij twee Elize Baart 121

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 7