JONGEJUFFROUW EEN OUDE jaar later al sterft "kon hy het moêgestreden hoofd zacht neêrleggen by de gedachte dat hy geen vrouw en kind onverzorgd zou achterlaten, daar Sophie door haar handelskennis in staat zou zyn zonder behulp van vreemden zyn zaken voort te zetten en uit te breiden".28 ELIZE BAART (V.JOH RüKCXIHC VAM UK jSC'itUJKSTCH). DE KIMOEDEJIS \BIIAH.VM* 1874. 425 a 209 989 334 7139 Uiteindelijk zakt zus Julie weg in eenzaam heid, omdat zij afhankelijk is gebleven van haar oudere broer. Ze betreurt het feit dat ze haar hele leven niet het heft in eigen handen heeft geno men: "Waarvoor was ze nu jaren lief, aardig, mooi, geestig en gezellig geweest? Om uitgela chen en bespot te worden als een oude jonge juf frouw!"29 Als de broer - hij krijgt in het boek geen andere aanduiding dan "broêr" - uiteinde lijk Julies bijlage intrekt, belandt ze na omzwer vingen in het armenhuis, waar ze na een lang en treurig leven sterven zal: "O, kon ik duizend moeders hier roepen om te zien hoe ellendig ik sterf, ze zouden haar dochters, iets anders dan onkunde, werkeloosheid, slaverny en moord geven!"30 Sophie komt er net op tijd achter waar ze Julie kan vinden en komt haar op haar laatste moment bezoeken, samen met haar zoon. Zo staan twee zussen tegenover elkaar. De een heeft zich aangepast aan de conventies van het vrouw zijn en eindigt een eenzame en arme dood. De ander heeft gebroken met de verwachtingen die aan haar gesteld werden en is op eigen benen gaan staan. Zij leidt een lang en gelukkig leven, want ondanks de vroegtijdige dood van haar man voelt ze zich altijd sterk en onafhankelijk en dit maakt haar vervuld en gelukkig. Sophie weet het beste van twee werelden te combineren: "Wat werden er aan dat sterfbed oprechte tranen geweend, hoeveel oprechter waren ze, dan die van menig andere weduwe, die niet haar gestorven echtgenoot betreurt, maar wel den kostwinner."31 Nietszeggend Elize Baart had als feministisch schrijfster een duidelijk doel: de lezer overtuigen van de nood zaak verandering te brengen in de positie van de vrouw. Ze werd in haar meningen gevormd door Mina Krüseman en later Bastiaan Korteweg. Ook van huis uit had ze, via haar vader, al de nodige sociale bewogenheid meegekregen. In feite werd Elize Baarts activisme dus voortgestuwd door sterkere mensen om haar heen. De invloeden uit haar omgeving zijn bijna letterlijk terug te vinden in haar boeken. Zelfheeft zij niet heel veel toege voegd aan de al bestaande roep om emancipatie. Maakt dit haar een nietszeggend figuur in de eerste feministische golf? Haar verhalen zijn niet bijzonder goed, misschien soms zelfs slecht ge schreven. Haar roep om anticonceptie was spraak makend, maar zelfs die actie werd later door wei nig historici opgemerkt. Ze is dus wellicht niets zeggend voor het grote verhaal van het feminisme, maar toch van belang omdat ze ons iets vertelt over dat veelbewogen begin van de vrouweneman cipatie. Ze was ten onrechte bijna vergeten. Noten Zie www.krantenbankzeeland.nl. Geraadpleegd op 23 december 2013. J. Brouwers, 'Twee verwoeste levens. De levensloop en de dubbelzelfmoord van Elize Baart en Bastiaan Korte weg', De Nieuwe Engelbewaarder 5, uitg. Bas Lubberhui zen, Amsterdam 1993, p. 5. Brouwers, 'Twee verwoeste levens', achterzijde. Ibidem, p. 6. P.J. Meertens, 'Een Middelburgse burgerfamilie uit de 122 Elize Baart

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2014 | | pagina 8